Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Bouwkeet krijgt stroom van bedrijfswagen

Hyundai IONIQ 5 voorziet bouwkeet van stroom.  Foto: Hyundai Nederland

In 2021 sloegen Hyundai, Dura Vermeer en AirQon de handen ineen om bouwketen van de aannemer volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s. De testfase en een vervolgpilot zijn ondertussen voorbij en Dura Vermeer en Hyundai gaan de samenwerking voortzetten, waardoor de aggregaat-vervanger in de toekomst vaker te zien is op de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Als vervolg op de Vehicle-to-Load-pilot eind vorig jaar hebben Dura Vermeer en Hyundai recent een vervolgpilot uitgevoerd. Dit keer werd met name gekeken naar het gedrag van medewerkers om emissieloos te kunnen werken. Hyundai stelde wederom de Hyundai IONIQ 5 ter beschikking voor deze pilot. Deze batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle-to-Load-technologie (V2L). Deze technologie maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Tijdens de eerste pilot in oktober 2021 werd al duidelijk dat de techniek prima werkt. Voor het realiseren van een emissieloze bouwplaats zijn echter ook andere factoren van belang, zoals het gedrag van de medewerkers. Daarom hebben twee medewerkers van Dura Vermeer in de vervolgpilot niet een week maar een maand lang in een IONIQ 5 gereden en daarmee de bouwketen voorzien van energie. Daardoor konden zij goed beoordelen welke gedrags- en/of cultuurverandering vereist is om in 2025 volledig emissieloos te werken op de bouwplaats. De conclusie is dat de IONIQ 5 de totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om de V2L-techniek op de bouwplaats toe te passen.

Slim en toegankelijk

Gijs Naarding, directeur bij Dura Vermeer: “De kracht van deze pilot zit in de sector overstijgende samenwerking. Met de techniek van Hyundai en de ervaring van AirQon kunnen we snel concrete stappen zetten. De oplossing is een slimme en toegankelijke manier om werkplekken te voorzien van emissieloze energie. Dat maakt het resultaat van de pilot ook interessant voor gemeentes, opdrachtgevers, bouwers, energiecentra en de automobielsector. Ik ben er trots op dat we binnen Dura Vermeer concreet invulling geven aan onze duurzame ambities. Juist vanuit de gedachte hoe het praktisch anders en beter kan, komen we tot nieuwe innovatieve oplossingen en technieken.”

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat het accupakket van de IONIQ 5, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer én de stroomvoorziening op de bouwplaats. Ook in de tweede pilot was dit een maand lang het geval. Achter de IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Bijzonder

Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer, is een van de verantwoordelijken voor de uitvoering van de pilot: “De samenwerking bij deze pilot is echt bijzonder. Allereerst vanwege het enthousiasme waarmee de betrokken collega’s van Dura Vermeer, Hyundai en AirQon deze pilot zijn ingestapt. De overtuiging om dit te laten slagen en grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid is volop aanwezig. Bovendien kunnen we de Hyundai IONIQ 5 hiervoor gebruiken. Het is de eerste auto waar je zonder extra kasten en benodigdheden gewoon een stekker in kunt pluggen en stroom kunt aftappen.”

Met de inzet van de Vehicle-to-Load-technologie in elektrische auto’s kan jaarlijks dus veel CO2 worden bespaard. Tijdens de vervolgpilot, die werd uitgevoerd met een traditionele bouwkeet, werd duidelijk dat de techniek een besparing van maar liefst 2.341 ton CO2 per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

“Voor Hyundai is deze pilot een mooie manier om te laten zien waartoe onze IONIQ 5 in staat is op technologisch gebied. Dit is de eerste auto van Hyundai die mogelijkheden biedt voor Vehicle to Load en Vehicle to Grid. Niet voor niets noemen we onze nieuwste elektrische auto een energiecentrale op wielen, en dat maakt deze auto in de pilot van Dura Vermeer helemaal waar”, aldus Anne Lobbes, PR Manager Hyundai Nederland.

Centrale hubs

Naar aanleiding van het Klimaatakkoord, het Schone Lucht Akkoord en de stikstofproblematiek moeten emissies drastisch worden gereduceerd. Daardoor worden vanaf 2025 en 2026 in ten minste 27 grote steden emissieloze zones ingesteld voor stadslogistiek. Dit heeft een evenredige impact op bouwlogistiek bij binnenstedelijk werk. Dura Vermeer heeft daarom besloten vanaf 2025 emissieloos te werken in binnensteden. Dit gebeurt al door te werken vanuit centrale hubs om transportbewegingen te reduceren, zoveel mogelijk elektrisch materieel in te zetten en zonne-energie op te wekken voor mobiele oplaadcontainers en duurzame bouwketen. “De inzet van elektrische auto’s met Vehicle-to-Load-technologie is een mooie volgende stap richting het waarmaken van deze ambitie”, besluit Naarding.

Ga terug