Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

GRATIS bezoekersregistratie
voor professionals:
nog dagen
sluiten X

Gratis LIVE talkshow op 21 april: 'E-trucks in de praktijk'


Met de huidige brandstofprijzen loont het al snel om over te stappen op elektrisch aangedreven transport. Maar is de markt er al wel klaar voor? En hoe werkt het in de praktijk wanneer het wagenpark volledig elektrisch is? Wat zijn de stappen die je als transportondernemer moet nemen? Op donderdag 21 april vragen we het aan onze tafelgasten tijdens de talkshow 'E-trucks in de praktijk'. 

Te gast zijn:

  • Johnny Nijenhuis, expert zero-emission trucks
  • Fred Helsloot, manager M&M bij Deudekom
  • Wim Roks, fleet manager bij Simon Loos
  • Peter de Rooy, eigenaar van De Rooy Transport

De link naar gratis toegang staat hier.

Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions is al een tijd lang stellig. Als je hem vraagt hoe hij het traject naar zero-emissie logistiek de komende vijf jaar inschat, is het zijn overtuiging dat al vóór 2030 alle inzetten met Z.E. trucks goedkoper zullen zijn, dan die van een diesel. “Ik zie nu al steeds meer gevallen waar de TCO van een Z.E-voertuig lager is dan die van een conventioneel voertuig”, zei hij in een interview met Transport en Logistiek.

Geen dieseltrucks meer in 2035

“Daarnaast hebben de Europese truckfabrikanten afgesproken vanaf 2040 te stoppen met de productie van fossiel aangedreven voertuigen. Ik geloof er dan ook heilig in dat er rond 2035 geen dieseltruck meer zal worden verkocht”, aldus Nijenhuis in datzelfde interview.

Ook Peter de Rooy, Algemeen directeur bij De Rooy Transport-Logistiek is ervan overtuigd dat het in de komende jaren snel kan gaan. “Emissievrij transport is al realiteit voor de klanten van de Rooy Transport. Hiervoor maken wij onder andere gebruik van van elektrische vrachtwagens."

Minimale aanpassingen

De Rooy: "Niet in een experimentele testomgeving, maar als onderdeel van de reguliere dagelijkse bedrijfsvoering. De elektrische trucks passen prima tussen de overige trucks en vragen minimale aanpassingen van het logistieke proces.”

Fred Helsloot, Manager M&M bij verhuisbedrijf Deudekom, sluit zich daarbij aan. “In een stedelijke omgeving met milieuzones heeft elektrisch verhuizen en elektrisch vervoer veel voordelen. Onze 100 procent elektrische Hytruck kan vanwege zijn ruime actieradius in de hele Randstad zijn schone werk doen. Daarmee kan een ruime groep ondernemers profiteren van het zero-emissie vervoer dat Deudekom hen biedt."

En over de CO2-besparing: "Die kan men bijschrijven binnen de eigen MVO-doelstelling. Zeker als een bedrijf ook gebruik maakt van de opslagfaciliteiten van Deudekom en geregeld materialen tussen depot en vestigingen heen en weer laat rijden, kan dat substantieel oplopen.”

Nijenhuis roept transportondernemers op om niet meer te wachten. “2035 lijkt ver weg. Maar je moet vandaag al antwoorden hebben om morgen te kunnen blijven rijden. Ondernemers zullen heel veel nieuwe kennis tot zich moeten nemen én implementeren in hun bedrijfsvoering en daarbij veel problemen tegenkomen. Dan moet je niet tot het laatste moment wachten.”

“Wat er op ons afkomt, is gigantisch”, schetst hij. “Je moet nu al een duidelijke stip op de horizon zetten hoe jouw bedrijf er in 2030 uit moet zien. Materieel koop je voor langere tijd. Maar voor je zelfs daaraan kunt denken, kom je nog voor heel veel uitdagingen te staan. De schaarste aan elektrische energie is er maar één van.”

Deudekom besloot tien jaar geleden al dat het roer om moest. Sindsdien is er gestaag geïnvesteerd in de elektrische vloot. Het verhuisbedrijf sluit daarmee steeds beter aan op de plannen van de stad Amsterdam om, voor wat betreft de stadsdistributie, de binnenstad geheel zero emissie te gaan bevoorraden.

Slechts het begin

Ook voor De Rooy is elektrisch vervoer slechts het begin van de ingeslagen weg. “De elektrische truck is bij uitstek een platform voor verdere ontwikkelingen. Bijvoorbeeld met de schone waterstof-brandstofcel techniek. Onze elektrische truck heeft aangetoond dat een 0-emissie distributie vrachtwagen met elektrische aandrijving en een brandstofcel range extender een praktische en financieel haalbare oplossing is.”

Talkshow over e-trucks in de praktijk

Dat de overstap naar elektrisch vervoer mogelijk is en financieel uit kan, staat dus buiten kijf. Wie meer wil weten over alle praktische uitdagingen en oplossingen kan dus op donderdag 21 april vanaf 15:00 uur terecht bij onze Mobility Meet-Up.

Ga terug