Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Grote proef met EV’s als energiecentrale

Door EV’s stroom terug te laten leveren aan het net kunnen pieken worden opgevangen. Foto: We Drive Solar

In Utrecht, Eindhoven en Rotterdam wordt de komende jaren onderzoek gedaan naar het slim opladen van elektrische voertuigen. Ook het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet wordt verkend. De proeven in de steden maken deel uit van een groot Europees onderzoeksproject, genaamd SCALE. Onder andere Hyundai, Renault, SONO, Polestar, VDL, ElaadNL en e-Mobility Service Providers zoals We Drive Solar werken daarin samen.

SCALE (Smart Charging ALignment for Europe) heeft een strategische opdracht van de Europese Commissie: het creëren van momentum en de weg vrij maken voor de Fitfor55-ambities, gedreven door de EU-strategie voor slimme mobiliteit en de EU Green Deal. Die streeft ernaar om tegen 2030 30 miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben. Die moeten onderdeel worden van een gedecentraliseerd energiesysteem dat tegelijkertijd zowel de transport- als de energiesector koolstofarm maakt. Centraal in SCALE staat dan ook de ontwikkeling van slimme laadconcepten die in staat zijn om miljoenen elektrische voertuigen in te zetten in verschillende omgevingen. Met SCALE wordt een systeemblauwdruk ontwikkeld en de randvoorwaarden inzichtelijk gemaakt voor het gebruikersgericht (slim) opladen en V2X voor Europese steden en regio’s.

Flexibiliteit

In SCALE werken autofabrikanten als Hyundai, Renault, SONO, Polestar en VDL onder leiding van het Nederlandse kennis-en innovatiecentrum ElaadNL, samen met universiteiten, kennispartners, e-Mobility Service Providers zoals We Drive Solar, laadpaalfabrikanten als ABB, netbeheerders, consumentenverenigingen en overheden zoals de gemeente Utrecht. Ze bundelen hun krachten om het slim opladen en terug laden van elektrische voertuigen te verkennen en te testen. Zo draagt het project bij aan de ontwikkeling van een ​​nieuw duurzaam energie-ecosysteem dat optimaal gebruikmaakt van de flexibiliteit die elektrische voertuigen bieden.

Virtuele energiecentrale

Utrecht focussen onderzoekers op het grootschalig inzetten van elektrische auto's in het verminderen van pieken in de stroomvraag. Doordat ze op momenten dat daar behoefte aan is ook stroom terugleveren, opereren ze samen als een "virtuele energiecentrale", legt ElaadNL uit. Aan dit soort toepassingen is steeds meer behoefte, want op diverse plekken in Nederland zit het elektriciteitsnet al aan zijn taks. Bij de proef in Utrecht zijn 500 auto's en 3000 laadpunten betrokken.

Een ander onderdeel van het programma, in Rotterdam en Utrecht, draait om de vraag hoe lichtere elektrisch aangedreven voertuigen het meest optimaal geladen kunnen worden. "Door slim laden wordt het tijdstip en de snelheid van laden automatisch aangepast aan bijvoorbeeld de opwek van duurzame stroom en voor het vermijden van pieken op het stroomnet", legt de stichting die het project leidt uit. In Eindhoven wordt juist gekeken naar het opladen van zware elektrische voertuigen, zoals trucks. Hier wordt gewerkt met heavy duty snelladers (150 kW), lokale opwek uit zonnecellen en de inzet van statische batterijen voor lokale opslag.

In totaal gaan de organisaties die betrokken zijn bij het project drie jaar onderzoek doen. Ze willen daarmee bijdragen aan het EU-doel van een "energiesysteem dat tegelijkertijd zowel de transport- als de energiesector koolstofarm maakt".

Ga terug