Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Mirai: waterstofauto verder verbeterd


Als er één merk is dat al een significante bijdrage aan schonere mobiliteit heeft geleverd, is het Toyota wel. Begin 2021 volgt hiervan het zoveelste bewijs: dan komt de tweede generatie van de waterstofauto van Toyota, de Mirai naar Nederland.

Al in 1997 onthult Toyota de Prius, de eerste in serie geproduceerde Full Hybrid. Een auto met zowel een benzine- als een elektromotor die zelfstandig elektrisch kan rijden. Anno 2020 bestaat het Nederlandse Toyota-aanbod uit meerdere hybridemodellen die volgens Toyota tussen 2009 en 2019 in ons land ruim 400 liter brandstof en 1,14 ton CO2 hebben bespaard.

Eerste waterstofauto ter wereld

In 2014 onthult Toyota de eerste generatie Mirai. Het is de eerste waterstofauto ter wereld die als zodanig ontworpen is én daadwerkelijk in serieproductie gaat. Een ruime 4-deurs sedan met een onderscheidend design. Zijn Fuel Cell Stack zet waterstof om in elektriciteit die vervolgens de elektromotor aandrijft.

Belangrijke rol voor waterstofauto

Toyota ziet wat betreft zijn ‘zero emission’-beleid een belangrijke rol weggelegd voor de waterstofauto. Dat wordt duidelijk op de Tokyo Motor Show van oktober 2019. Hier presenteerde Toyota de nieuwe, tweede generatie Mirai. Officieel nog een concept, maar enkele maanden later is daar de productieversie die nauwelijks afwijkt van het studiemodel. En het is deze auto die begin 2021 naar Nederland komt.

Stijlvol en emotioneel design

Wat direct opvalt, is dat de nieuwe Toyota Mirai wederom een 4-deurs sedan is maar dit keer met een sterk aflopende daklijn. Meer een 4-deurs coupé dus. De voorruit loopt als het ware via het dak door in de achterruit en de achterzijde is voorzien van een subtiele spoiler. De achterlichtunits strekken zich over de gehele breedte van de carrosserie uit. Een stijlvol en emotioneel design, zegt Toyota. En daar is geen woord van gelogen.

Grotere actieradius

Toyota is een merk dat zichzelf telkens wenst te verbeteren. In thuisland Japan noemt men die continue vernieuwingsdrang ‘kaizen’. De Mirai is hier een treffend voorbeeld van. Door verbeteringen aan de brandstofcel door te voeren en drie waterstoftanks in plaats van de eerdere twee te monteren, stijgt de actieradius van de Mirai met 30%. En die is met ongeveer 500 kilometer van de eerste generatie al meer dan toereikend, zeker voor een volledig elektrische auto.

Luttele minuten

De waterstof wordt in drie (een grote, twee kleinere) extreem sterke en lichtgewicht waterstoftanks opgeslagen. Doordat ze uit meerdere lagen van met koolstof versterkt kunststof (CFRP, Carbon Fiber Reinforced Plastics) bestaan, kan de waterstof onder druk van 700 bar worden opgeslagen. Tanken gaat nagenoeg net zo snel als bij een benzine- of dieselauto, namelijk in luttele minuten.

Meer rijplezier

De nieuwe Toyota Mirai staat op een nieuw ontwikkeld voertuigplatform (TNGA, Toyota New Global Architecture) met achterwielaandrijving. Dat is extra stijf, licht en heeft bovendien een laag zwaartepunt voor een meer dynamisch weggedrag. Toyota belooft vanuit stilstand een soepele en lineaire acceleratie door een directere respons van het gaspedaal. De nieuwe Mirai moet directer sturen dan zijn voorganger en in zijn algeheel meer rijplezier geven.

Samenleving gebaseerd op waterstof

Yoshikazu Tanaka is Chief Engineer van de nieuwe Toyota Mirai en zegt over de auto: “We willen dat klanten de Mirai niet alleen aanschaffen omdat het een brandstofcelauto zonder schadelijke emissies is, maar vooral omdat het een zeer aantrekkelijke auto is, ongeacht de brandstofcel. We hopen dat de auto een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof.”

Volledig emissievrij

Toyota ziet waterstof als de ideale brandstof voor de toekomst. De productie van elektriciteit uit waterstof heeft geen uitstoot van koolstofdioxide tot gevolg. Door bij de winning wat waterstof gebruik te maken van hernieuwbare energie verloopt het gehele proces volledig emissievrij. Waterstof kan uit allerlei materialen en stoffen worden gewonnen Begin 2021 volgt het zoveelste bewijs dat de Japanse autoreus Toyota schone mobiliteit hoog heeft zitten. 100% elektrisch zonder te hoeven laden. Voorbeelden zijn olie, gas, biobrandstof en water. Dus een tekort aan waterstof is onwaarschijnlijk, aldus Toyota.

Bron: Louwman & Parqui

Ga terug