Rubriek Elektrotechniek: Hieke van Heesch van InMotion
In Rubriek Elektrotechniek vertellen experts over de rol van elektrotechniek in de mobiliteitstransitie als het gaat om het slimmer, sneller, efficiënter, duurzamer en veiliger maken ervan. Deze maand: Hieke van Heesch, Partnership Manager van InMotion.
InMotion is een studententeam dat zich op elektrisch racen en snellaadinnovaties richt. Het team ziet dat er uitdagingen zijn rondom het laden van elektrische (race)voertuigen: in de ogen van InMotion is zelfs snelladen nog te traag. Daarom ontwikkelt het team koeltechnologie op celniveau met als doel electric refuelling -net zo snel kunnen laden als tanken- mogelijk te maken. Als dit lukt, worden de oplaadtijden van elektrische voertuigen gelijk aan die van tankende benzineauto’s. Uiteindelijk droomt InMotion ervan om elektrisch tanken te presenteren tijdens de 24-uursrace van Le Mans. Aan ambitie geen gebrek!
Elektrotechniek maakt monitoring mogelijk
‘In benzineauto’s werken de meeste onderdelen mechanisch. Dat betekent dat niet alles even gemakkelijk is uit te lezen en aan te passen. Voor elektrische auto’s geldt het tegenovergestelde: je kunt vrijwel elk onderdeel monitoren en bijsturen. De software die wij voor onze raceauto gebruiken, maakt het bovendien mogelijk om super efficiënt met energie om te gaan. We maken dus niet alleen gebruik van duurzame energie, we gebruiken de energie ook op duurzame wijze. Dit energy management systeem zorgt ervoor dat we elk element van onze raceauto kunnen optimaliseren. Dat is heel erg fijn, want zo voorkomen we oververhitting en kunnen we laden op momenten die het meest efficiënt zijn.’
Focus op duurzame technieken
‘Het doel van InMotion is om studenten, organisaties en feitelijk de hele maatschappij te inspireren met onze ontwikkelingen en hiermee de energietransitie te versnellen. Als een groep studenten in een garage in Helmond het kan, kunnen anderen het immers ook. Die focus op duurzame technieken moet nu aarden.’
Even snel laden als tanken
‘Het is in onze ogen bijzonder dat aansluitingen van laadpalen wereldwijd niet universeel zijn. Dat staat haaks op de ambitie wat betreft mobiliteit zonder uitstoot. Dit gegeven en het feit dat er vaak zo’n dertig laadminuten nodig zijn langs de snelweg, zorgen voor een drempel ten opzichte van benzine auto’s. Die drempel willen wij weghalen. Inmiddels zijn we zover dat we onze raceauto in twaalf minuten vol kunnen laden. Aankomende zomer presenteren we een pakket dat laden zelfs binnen enkele minuten mogelijk maakt. Nog even en laden wordt net zo snel als tanken, we gaan ervoor!’