Veiligheid opzij voor snelle introductie?
Raymond Vergouwe van Bender Benelux BV
“Het gebeurt vaker: een fabrikant van een elektrisch aangedreven voertuig komt met de melding: ‘de beveiligingsunit geeft een isolatiefout aan’: na uitvoerig onderzoek is gebleken dat de nieuwe elektromotor de aanwezige 700VDC aan het chassis verbindt.”
“In plaats van het probleem op te lossen door een andere motor te kiezen, wordt de beveiligingsunit uit het voertuig gehaald. “Een goedkopere oplossing dan een nieuwe motor”, is dan de reactie. Levensgevaarlijk!”
“Regelmatig kom ik in contact met ondernemingen die zich bezighouden met het elektrificeren van voertuigen voor personenvervoer en goederentransport waarbij gebruik wordt gemaakt van een lagere DC spanning van bijvoorbeeld 48VDC of 72VDC. Een aantal van hen geeft aan dat een beveiligingssysteem voor bijvoorbeeld het actief monitoren van de isolatiewaarde niet nodig is, omdat ze onder de grens zitten van een veilige aanraakspanning van 120VDC zoals deze wordt gesteld in de NEN1010:2015.”
“Het gaat er bij de beslissing van het wel of niet toepassen niet om of het een veilige aanraakspanning is, maar om de continuïteit en daarmee ook de veiligheid van het proces. Daarmee wil ik aangeven dat, als er een spanning vanuit de aandrijflijn ongewenst op het chassis van het voertuig komt te staan, of er een verminderd weerstandsniveau ontstaat, het gedrag van de aangesloten systemen en daarmee het gedrag van het voertuig onvoorspelbaar kan worden, waardoor het een risico kan vormen op de openbare weg en voor de veiligheid.”
“Het is aan de autoriteiten de taak om deze elektrisch aangedreven voertuigen goed te inspecteren, voordat toelating op de openbare weg plaatsvindt. In veel gevallen wordt uitgegaan van de ECE R100, welke zijn oorsprong vindt uit 1997: weliswaar gedurende de afgelopen jaren hier en daar aangepast, maar nog vol met hiaten en onduidelijkheden. Daar waar vanuit de VDE en IEC al duidelijke nieuwere richtlijnen vrijgegeven zijn als het gaat om elektrische veiligheid in deze sector.”
“Bijvoorbeeld de Nederlandse norm NEN-ISO 6469-3; Elektrisch aangedreven wegvoertuigen - Veiligheidsspecificaties – Deel 3: Bescherming van personen tegen een elektrische schok. Vrijwel zelden dat iemand binnen de innovatieve onderneming die hiervan op de hoogte is. Zo dient ook isolatiebewaking aan de norm IEC61557-8 te voldoen, en omdat we toch bezig zijn in de automotive sector, een E-markering natuurlijk.”
“De elektrificering in onze sector is in volle gang en doelstellingen voor het terugbrengen van de CO2-uitstoot geven extra druk. We willen toch niet dat dit ten koste gaat van de veiligheid op de openbare weg en van de gebruikers? De eindgebruiker moet er toch op kunnen vertrouwen dat ze veilig gebruik kunnen maken van het voertuig? En dat de goedkeuringsinstanties niets door de vingers zien en op de hoogte zijn van de aanwezige risico’s en geldende normeringen?”
“Ik wens u een veilige rit.”
Raymond Vergouwe is Commercieel technisch adviseur Industrie, EV Mobility, PV & Data Center bij Bender Benelux BV (‘The Power in Electrical Safety’) - van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 oktober te vinden op ZERO EMISSION - ECOMOBIEL 2019 – in stand A042 in Hal 6 van de Brabanthallen in Den Bosch.