Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Vergeet laadpunten, Belgisch bedrijf innoveert met laadinfrastructuur (advertorial)


Als tegen 2026 elke bedrijfswagen elektrisch moet zijn, moeten bedrijven ook flink investeren in laadpalen. Maar dat is een dure grap, vindt het Belgische Powerdale. Het technologiebedrijf is gespecialiseerd in elektromobiliteit en bedacht een laadinfrastructuur die veiliger, slimmer én kostenefficiënter is.

Laadclusters nemen minder plaats in

‘Vandaag staan op de gemiddelde bedrijfsparking zo’n tiental laadpalen. Dat is voldoende voor die paar werknemers die al elektrisch rijden’, zegt salesdirecteur Stephan Atsou. ‘Maar als morgen alle wagens elektrisch rijden, moet je ook navenant laadpalen gaan bijzetten. Dat is niet alleen een serieuze investering, die laadpalen nemen ook veel plaats in.’

En dus splitste Powerdale het laadpunt en alle achterliggende elektronica op. De elektronica verhuisde naar een aparte verdeelkast op de bedrijfsparking. Het laadpunt beperkten ze tot een metalen “casing” met vaste laadkabel.

'Stel dat iemand tegen zo’n laadpunt rijdt, is alleen de metalen paal beschadigd in plaats van het volledige elektrische systeem.’

Aparte verdeelkast maakt laden veiliger

Door alle dure elektronica uit de laadpaal te halen en naar een verdeelkast te verhuizen, is het risico op schade en vandalisme kleiner. ‘Stel dat iemand tegen zo’n laadpunt rijdt, is alleen de metalen paal beschadigd in plaats van het volledige elektrische systeem. En ook het brandgevaar is daardoor significant minder’, verduidelijkt Atsou.

Een bijkomend voordeel van de aparte verdeelkast is het onderhoud. ‘Doordat alles op één centrale plek staat, is onze laadcluster makkelijker te onderhouden. Je moet dus niet elke laadpaal apart openmaken. De volledige besturing zit in de kast.’

Minder gedoe bij het laden

Powerdale heeft ook aan het gebruiksgemak gedacht. In de eerste plaats door de laadkabel te integreren in het laadpunt: mensen moeten hun eigen laadkabel dus niet meer uit de auto nemen. ‘Zoiets mag natuurlijk alleen op privéparkings van bedrijven’, zegt Atsou. ‘Op openbare plaatsen werken we met een laadstopcontact. Maar ook dan wilden we het laadproces versnellen. Mensen pluggen gewoon hun laadkabel in en gaan dan naar binnen. Met de app kunnen ze vanop afstand hun oplaadbeurt starten. Zo win je tijd, maar het is ook handig als het slecht weer is.’

‘Door de laadkabel in het laadpunt te integreren, moeten mensen hun eigen laadkabel niet meer uit de auto nemen.’

Maar daar stopte Powerdale niet. Als je laadpunten optimaliseert, moet ook het gebruik optimaal zijn, vonden ze. En dus voegden ze een stuk artificiële intelligentie toe. ‘Werknemers kunnen via de Access Terminal (en binnenkort ook in de app) aangeven hoelang ze op kantoor blijven en hoe groot hun actieradius moet zijn als ze vertrekken. Het systeem verdeelt in functie daarvan de beschikbare stroom over alle wagens die aan het opladen zijn.’

Intussen blijft het technologiebedrijf met kantoren in Brussel, Sint-Genesius-Rode en Luxemburg verder innoveren. ‘Voor een pretpark werken we momenteel aan een oplossing om de laadpunten aan het plafond te bevestigen. Zo neem je nog minder plaats in en kan er al zeker niemand tegenrijden’, besluit Atsou.

Meer informatie staat hier!

Ga terug