"Voor e-trucks is elke cent duizend euro waard!"
Column van Johnny Nijenhuis, expert in zero emission trucks
"De afgelopen editie van Zero Emission | Ecomobiel was weer meer dan geslaagd. Met een duidelijke stijgende lijn in de verkopen van het aantal elektrische vrachtwagens, steeg ook de animo voor een bezoek vanuit de logistieke sector. De verwachting is dat deze stijgende lijn in de aankomende jaren verder zal versnellen.
Waarom dat zo is? Steeds meer transportondernemers beginnen in de gaten te krijgen dat op de middellange termijn de elektrische vrachtwagen de meest voordelige vrachtwagen is. Ja, de aanschafprijs is ongeveer drie keer zo hoog, maar er zijn allerlei regelingen die ons stimuleren met elektrische vrachtwagens te rijden. Zo presenteerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat er forse kortingen worden gegeven op de aanstaande vrachtwagenheffing wanneer men een elektrische vrachtwagen inzet. Een elektrische vrachtwagen die 80.000 kilometer per jaar op de Nederlandse snelwegen rijdt, zal vanaf halverwege 2026 € 11.280,- gaan besparen. Per jaar.
Bij een inzet van acht jaar is dat een voordeel van meer dan € 90.000,-. In Duitsland zijn de verschillen in de MAUT nog groter, waardoor het terugverdienpotentieel daar nóg veel hoger ligt. Tel daarbij op dat de overheid van plan is de aanZET subsidie te continueren tot 2030 en een positieve businesscase komt snel dichterbij.
Uit ervaring weet ik dat -om een positieve businesscase voor de eTruck te bereiken- de prijs voor energie ontzettend belangrijk is. Krijg je dat gedeelte van de TCO-calculatie niet in het voordeel van de elektrische vrachtwagen, kun je net zo goed direct stoppen met rekenen. De verhouding tussen de prijs van diesel en elektriciteit is erg belangrijk. In een liter diesel zit ongeveer 10 kWh aan energie, in 1 kWh stroom (ik maak geen grap) ook 1 kWh aan energie. Als een liter diesel € 1,50 zou kosten, en een kWh € 0,15, betalen we voor één kWh aan energie precies evenveel. Het mooie van een elektrische vrachtwagen is: hij heeft om hetzelfde werk te kunnen doen maar de helft van de energie van een dieselvrachtwagen nodig. Bij een prijsverhouding tussen elektriciteit en diesel van 1:10 kunnen we dus 50% aan kosten besparen.
Laten we dat eens uitrekenen. Die vrachtwagen waar we het eerder over hadden. Die rijdt 80.000 kilometer over de snelweg, maar maakt wel 100.000 kilometer in totaal. Bij een verbruik van 25L/100km hoort een elektrisch verbruik van ongeveer 125kWh/100km. De diesel verbruik 25.000 liter diesel per jaar, de factuur daarvoor is € 37.500,-. De eTruck verbruikt 125.000 kWh per jaar en daarvoor betaal je €18.750,-. Exact die 50% besparing waar het net over ging.
Maar wat nou, als Brussel (of Den Haag) besluit dat diesel structureel duurder moet worden? Laten we zeggen € 2,- per liter. Elektriciteit zal dan ook wel wat duurder worden. Laten we zeggen € 0,20. Dan behouden we de verhouding 1 staat tot 10 tussen elektriciteit en diesel. Maar wat doet dat voor de absolute cijfers? De factuur voor 25.000 liter diesel wordt dan € 50.000,-. Het op te hoesten bedrag voor elektriciteit zou € 25.000,- zijn. Nog steeds precies de helft. Maar er is ook een duidelijk verschil. De besparing van € 18.750,- is opgelopen naar € 25.000,-. Dat is een verschil van € 6.250,-. Per jaar.
De besparing over een periode van acht jaar loopt op van € 150.000,- naar € 200.000,-. Dat is dus € 50.000,- in het voordeel van de elektrische vrachtwagen! Op die manier zijn we überhaupt geen aanschafsubsidie meer nodig.
Er is nog een verband dat we hier toevallig hebben blootgelegd. Bij een inzet van 800.000 kilometer, een gelijkblijvende verhouding tussen stroom en diesel, is elke cent die diesel duurder wordt, € 1.000,- extra voordeel voor de elektrische vrachtwagen.
De overheid is al vol op aan de diesel-prijs-knop aan het draaien.
- Zo wordt per 01-01-2024 de jaarverplichting hernieuwbare energie voor dieselleveranciers verder verhoogt. Gevolg? Een liter diesel wordt structureel 2 tot 3 cent duur.
- De accijnskorting op diesel wordt teruggedraaid. Gevolg? Een liter diesel wordt na de jaarwisseling meer dan 5 cent duurder.
- Bovendien heeft Europa besloten dat we per 2027 gaan betalen voor onze CO2-uitstoot. Gevolg? Elke liter diesel wordt minimaal 12 cent duurder vanaf dat moment.
De beste subsidie voor elektrische vrachtwagens? Hoge dieselprijzen. Want hoge dieselprijzen zijn een zegen voor de transitie naar elektrische vrachtwagens. Voor e-trucks is elke cent duizend euro waard!"