Vrachtwagenheffing en MAUT nagels aan doodskist dieseltruck - column van e-truck expert Johnny Nijenhuis
“'De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is drie keer zo hoog, dat is toch niet te betalen' Ik hoor het nog wekelijks. Het laat mij altijd een beetje in vertwijfeling. Is diegene die dit roept echt zo kortzichtig? Of is men bang voor verandering en wordt dit gebruikt als argument om je maar niet te hoeven verdiepen in elektrische vrachtwagens?
Want voor mij staat het wel vast dat de elektrische vrachtwagen op termijn de goedkoopste kostprijs heeft. Niet alleen omdat de kosten voor energie per kilometer de laagste zijn, maar ook door allerlei stimulerende maatregelen. Zo was er onlangs weer nieuws over de vrachtwagenheffing en zijn grote broer: de Duitse Maut. Want de transitie naar elektrische vrachtwagens noodzaakt transportbedrijven om verder te kijken dan hun neus lang is. Te anticiperen in plaats van te reageren.
Dat is een lastige opgave. Want van elke € 100,- omzet die er gedraaid wordt, blijft er maar € 1,50 aan winst over. Rij je per ongeluk een schade of heb je een lekke band? Dan heb je de hele week voor niets gewerkt. Dat maakt het lastig om verder te kijken dan de dag van vandaag en morgen. Terwijl iedereen je kan vertellen dat het verstandig is om beslissingen te nemen met een termijn van vijf tot tien jaar in je achterhoofd.
In dat licht is een elektrische vrachtwagen ineens ook een veel logischere overweging. Kijk maar eens naar de invoering van vrachtwagenheffing (VWH). Ergens gedurende 2026 gaan we in Nederland starten met het betalen voor elke kilometer die we rijden op de snelweg. Ook populaire uitwijkroutes zullen met VWH worden belast. Je zou kunnen zeggen dat de MAUT naar Nederland komt.
Wat we dan gaan betalen, was lange tijd onzeker. Tot afgelopen week. Toen ging de internetconsultatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat live. Daarin maakt het ministerie haar plannen voor de VWH bekend. Er worden voorstellen gedaan hoe dat geld besteed zou kunnen worden (spoiler: aanZET krijgt de aankomende jaren meer budget). Maar ook de hoogte van de VWH is nu -min of meer- bekend. 4x2 trekkers met een 3-assige oplegger gaan een tarief van € 0,155 per kilometer betalen. Althans dat is het meest logische voorstel. De andere voorstellen geven een tarief van € 0,153 en € 0,149 af.
De richting is dus behoorlijk duidelijk. Elektrische vrachtwagens krijgen een fikse korting op dit tarief. Recentelijk stemde de Tweede Kamer voor een motie om elektrische vrachtwagens de maximale korting te geven. Dit komt nu neer op 81% korting. Elektrische vrachtwagens gaan dus geen € 0,155, maar slecht €0,03 per kilometer betalen.
Stel dat je 50.000 kilometer per jaar over de Nederlandse snelweg rijdt, dan betaal je met een (euro 6) dieseltruck € 7.750,- per jaar. Zou je hetzelfde werk met een elektrische vrachtwagen doen, dan zijn je kosten € 1.500,- per jaar. Vermenigvuldig dat met zes inzetsjaren, dan is het verschil ineens €37.500,- per truck.
Maar wat die Holländische LKW-Unternehmen können, können wir besser. Want ook de MAUT geeft een dikke korting weg aan elektrische vrachtwagens. Bovendien heeft Duitsland besloten om een CO2-prijs in de MAUT te verwerken. Dat betekent een nieuw tarief vanaf 01-12-2023. Een behoorlijk hoger tarief. Van € 0,19 per kilometer gaan we naar een tarief van € 0,348 per kilometer. Rij je dus 50.000 kilometer op de Duitse snelweg, dan betaal je € 17.400,- per jaar. Elektrische vrachtwagens worden ook hier gematst. Net als in het verleden bij LNG trucks is er eerst een periode van volledige vrijstelling. Daarna, vanaf 2026, geldt er een kortingspercentage van 75% op het MAUT-tarief.
Die € 17.400,- per jaar wordt dus verlaagd naar € 4.350,- per jaar. Een verschil van € 13.050,- per jaar. Doen we dat zes jaar achter elkaar, dan is het totale voordeel voor een elektrische vrachtwagen € 78.300,-. Om nog maar te zwijgen over het verschil bij lagere Euro klasses of een inzet met meer kilometers. Met zulke vooruitzichten lijkt een elektrische vrachtwagen ineens wél een haalbare kaart te worden.
Want zet het maar eens achter elkaar.
Met...
- Zero-Emissie Zones,
- Verhoging dieselprijs (€ 0,12) door ETS2,
- De opbrengsten van HBE’s en
- De aanZET aanschafsubsidie...
... bouwen we de doodskist voor de dieseltruck.
Met...
- 81% korting op de vrachtwagenheffing...
... leggen we de klep op de kist.
En met...
- 75% korting op de MAUT...
... slaan we die laatste nagel in de klep.
Inderdaad: 'De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is drie keer zo hoog, dat is toch niet te betalen!'. Maar de financiële voordelen voor elektrische vrachtwagens worden zo ontzettend hoog, dat je wel gek bent als je niet de stap zou maken naar vrachtwagen zonder uitlaat."