Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

"Waterstof in vrachtwagens is en blijft een belofte"

Column van Johnny Nijenhuis, expert op het gebied van zero emission trucks


"Vijf jaar geleden begon mijn reis in de elektrische vrachtwagens. Ik was accountmanager van DAF in Twente. Een bedrijf in Oldenzaal vroeg mij of ik wellicht ook een waterstofvrachtwagen kon leveren. Toevallig, nou ja niet helemaal toevallig, had ik net een paar weken daarvoor gehoord dat er een bedrijf was dat waterstofvrachtwagens bouwde. Mijn antwoord was dus volmondig: Ja! Dat kan.”

"Toen ik de vertegenwoordiger van de producent meenam naar het bedrijf, kwam de aanschafprijs al snel ter sprake: € 550.000,-. Dat was ruim € 450.000,- meer dan wat men tot op dat moment gewend was te betalen voor een dieselvrachtwagen. De logische vraag volgde: “Is daar ook subsidie voor beschikbaar?” Dus ik pakte de telefoon en begon te bellen. Ik had het stomme geluk dat ik bij het tweede telefoontje iemand sprak die zei: “Daar ben ik precies mee bezig. Heb je zin om mee te doen?” Zo begon mijn reis in de wereld van elektrische vrachtwagens. Met een waterstofvrachtwagen. So far, so good. Maar al snel in het traject bleek de aanschafprijs niet het enige obstakel te zijn voor een waterstofvrachtwagen. Als er een waterstoftankstation beschikbaar was, dan moest daar een prijs per kilo waterstof voor worden afgerekend. Een kilootje waterstof zou tussen de € 8,26 en de € 10,33 moeten kosten. Hoe ver we konden rijden op een kilo waterstof? De verhalen deden de rondte dat je daar tussen de tien en vijftien kilometer uit kon persen. Maar zeker weten? Nee dat wist ik het toen absoluut niet.

Al vrij snel bleek dat het Oldenzaalse bedrijf dit soort risico’s niet wilde dragen. Zij gingen verloren voor dit project. Maar inmiddels had ik meer partijen gevonden die interesse hadden. Helaas haakten zij uiteindelijk allemaal af. De reden? Geld. Niet alleen de aanschaf van een waterstof-elektrische vrachtwagen is veel hoger. Ook de prijs per kilometer voor de energie is er eentje die er niet om liegt. Heel kort door de bocht kun je zeggen dat een goede businesscase afhankelijk is van de energieprijs per kilometer.

Inmiddels hoef ik niet meer te gokken, maar ik kan het gewoon berekenen. Als een dieselvrachtwagen één op vier loopt, staat dat gelijk aan ongeveer één op vijftien voor een waterstof-elektrische vrachtwagen. Wanneer je € 1,50 betaalt voor een liter diesel, is de prijs per kilometer voor energie dus 37,5 cent. Om datzelfde werk met een waterstof-elektrische vrachtwagen uit te voeren moet je een kilo waterstof kopen voor € 8,26. De prijs per kilometer is dan 55 cent. Elke kilometer is dus 17,5 cent duurder als we het met waterstof doen. Maar daar houdt het niet op. Want de prijs van waterstof aan de pomp is geen € 8,26. De laatste keer dat ik het heb gecheckt kostte een kilootje € 19,- (ex BTW) aan de Amsterdamse pomp. De prijs is dus ook geen 55 cent per kilometer, maar wel € 1,26 per kilometer. Dat is een verschil van € 0,89 per kilometer.

Elke kilometer die je rijdt met een waterstof-elektrische vrachtwagen loop je dus niet in op je hogere aanschafprijs. Sterker nog, het kóst je elke kilometer extra geld. Dat is voor mij de reden dat ik voorlopig geen serieuze kansen zie voor waterstof in de zware mobiliteit. De prijs per kilo is gewoon domweg te hoog voor een kansrijke businesscase.

Waterstof in vrachtwagens: het was een belofte, het is een belofte, het blijft een belofte!"

Ga terug