Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Eerste Regis Epic0 op Nederlands kenteken

 

De toekomstige stadsdistributie vraagt om een multimodus in elektrische voertuigen. Rolling the City sorteert voor en introduceert een nieuw LEV. 

Rolling de City is een start-up, maar wel één met daadkracht. Het werd vorig jaar opgericht en introduceerde direct een Light Electric Vehicle (LEV) voor stadsdistributie. Daarmee begeeft het zich op een markt waar al heel veel gebeurt. Huib Stad maakt zich daar echter geen zorgen over. ‘Om het vrachtvervoer van nu te vervangen zijn vele soorten elektrische voertuigen nodig. Het gaat om waarde toevoegen in je eigen segment.’ 

Stad en zijn zakelijk partner Marijn Romer ontmoetten elkaar tijdens een bootcamp voor startups waar ze beiden aan deelnamen als mentor. Ze vonden gemeenschappelijke grond in hun interesse in verduurzaming. Het idee voor het opzetten van een nieuw bedrijf in emissievrije vrachtvoertuigen voor de bevoorrading in steden was snel geformuleerd. 

Distributeur 

‘We deden onderzoek, spraken met vele partijen en kwamen tot de conclusie dat er marktkansen waren voor een specifiek elektrisch voertuig, zeg maar een kruising tussen een bakfiets en een kleine bestelwagen. Tijdens het testen van ons concept stuitten we op het Italiaanse Mecaprom Motors, een toeleverancier van merken zoals Fiat, Alfa Romeo en VW. Hun dochteronderneming Regis Motors was bezig met hetzelfde als wij en vond ons een interessante partner, natuurlijk ook vanwege de Nederlandse koppositie in e-mobility. De deal was snel gemaakt; zij werden de fabrikant, wij de importeur. We richtten Rolling the City vorig jaar op en introduceerden twee preproductie-modellen: de Regis Epic0-serie en nog eens twee concept cars.’ 

Geschikte modellen 

Over 5 jaar moeten minimaal 30 Nederlandse steden emissievrij bevoorraad worden. Dat is vastgelegd in het Klimaatakkoord. Om dat waar te maken is volgens Stad snel en doortastend doorpakken noodzaak, en wel op drie fronten. Allereerst gaat het daarbij om een grootschalige uitrol van laadinfrastructuur en verandering in het gedrag van autogebruikers. 

Stad: ‘In beide gevallen ligt de bal voor een belangrijk deel in de hoek van overheden. Zij kunnen de aanleg van laadpalen faciliteren en wanneer bijvoorbeeld een binnenstad afgesloten wordt voor diesel, dan is de enige optie overstappen op elektrisch. In dat geval moeten er natuurlijk wel geschikte modellen voor alle vormen van cargo beschikbaar zijn; je hebt een multimodus aan e-voertuigen nodig. Met onze Regis Epic0 bedienen wij een deel van de markt. Daarin willen we uniek zijn en vooroplopen. Onze auto’s vallen in het Europese L7e-segment, ze zijn licht, compact en wendbaar. Het standaard chassis kent verschillende opbouwvarianten voor uiteenlopende toepassingen. Hij rijdt tot 75 kilometer per uur, heeft een laadvermogen van 700 kilo en een actieradius van maximaal 170 kilometer. We hebben onlangs de eerste twee op Nederlands kenteken gezet. De eerste pilot staat gepland in samenwerking met een stadsbrouwerij in Rotterdam. Er komt nu heel veel op ons af. Dit is het begin van iets moois, daar zijn wij van overtuigd.’ 

Stadsdistributie is een belangrijk thema op Zero Emission | Ecomobiel - van 6 t/m 8 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch. 

Ga terug