Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief
Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van e-rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief.
Dit blijkt uit onderzoek van de TU Delft, de Hogeschool van Amsterdam en schonebrandstoffenleverancier PitPoint dat onlangs is gepubliceerd in The Journal of Advanced Transportation.
Doordat e-rijders laden tijdens het parkeren, neigen zij ernaar hun auto te laten staan wanneer ze niet meer laden. Dit is inefficiënt, want hierdoor hebben anderen geen toegang tot deze paal. Rick Wolbertus, promovendus bij de Hogeschool van Amsterdam en de TU Delft: ‘Laadpalen worden met enige regelmaat lang tot zeer lang gebruikt. Sessies van meer dan 24 uur vormen weliswaar maar 5 procent van alle laadsessies, maar zorgen wel voor meer dan een kwart van de bezetting van publieke oplaadpalen.’ Samen met Rick Wolbertus heeft Bas Gerzon in opdracht van PitPoint daarom onderzoek gedaan naar het effect van prijsprikkels op het laadgedrag van e-rijders in Nederland.
Uit het experiment kwam naar voren dat circa 80 procent van de laadpaalklevers gevoelig is voor een prijsprikkel. De resultaten laten zien dat een dergelijk tarief zelfs al bij een relatief laag bedrag effectief lijkt te zijn. Er is hierbij rekening gehouden dat elektrisch rijders niet onnodig ’s nachts het bed uit hoeven om hun auto te verplaatsen.