Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nancy Kabalt nieuwe voorzitter FET

 

Nancy Kabalt werd begin dit jaar benoemd tot de nieuwe voorzitter van het Formule E-Team (FET). Wij vroegen haar naar de inzet voor de toekomst. ‘De grote uitdaging ligt in het veroveren van de consumentenmarkt. Subsidiëren helpt daarbij, maar is niet genoeg. Een van de belangrijke voorwaarden is het wegnemen van állerhande misverstanden die het gevolg zijn van tegenstrijdige of ontbrekende informatie. Als je het hebt ervaren, zul je ontdekken dat elektrisch rijden comfortabeler is en tegelijkertijd schoner en betaalbaarder.’ 

Een nieuwkomer in de Nederlandse energiewereld is Kabalt niet. Ze startte haar carrière in 1999 bij Nuon en was onder andere directeur van Liander en CEO van Stedin. Nu heeft ze haar eigen bedrijf - Terra Incognita - waarmee ze directies adviseert en interim-klussen doet. Verduurzaming van mobiliteit is een steeds weer terugkerend thema in haar werk. Zo was ze in 2008 betrokken bij de oprichting van ElaadNL en werd er vicevoorzitter. 

Enorme impact 

‘De netwerkbedrijven zagen dat de opkomst van de elektrische auto aanstaande was. Ze wilden weten wat dat voor hen betekende en faciliteren. Dat deden we door het plaatsen van een groot volume openbare laadpalen. Daarmee hebben we een enorme impact gehad. Het was allemaal nieuw in die tijd. Maar als je iets wilt begrijpen en een verschil wilt maken dan moet je niet aan de zijlijn staan. Dat is nog steeds mijn motto, ook in de huidige fase van de transitie naar e-mobility waarin we weer voor nieuwe uitdagingen staan.’ 

Steentje bijdragen 

Het FET verenigt een groot aantal organisaties zoals RAI, ANWB, NVDE, leasemaatschappijen, IPO, 3TU en MVO Nederland. De taskforce werd ingesteld door het Rijk om de ontwikkelingen rond elektrisch vervoer te bevorderen. Kabalt werd begin dit jaar verwelkomd als de nieuwe voorzitter. 

‘Dit is een hele mooie tijd om die rol te mogen spelen. Het FET is relevanter dan ooit. De tijd van discussie ligt achter ons. In 2030 moet 100 procent van de nieuwverkopen elektrisch zijn. In Nederland is de stap van ‘wat’ naar ‘hoe’ gezet. Het is tijd voor actie en iedereen moet zijn steentje bijdragen. Het FET en zijn leden spelen daarbij een cruciale rol. Wij zijn in feite geëvalueerd van een PR-club naar een partij die het klimaatakkoord mede vormgaf en moet waarmaken. De grote opgave daarbij is de grootschalige introductie bij particulieren.’ 

Misverstanden 

Er rijden momenteel zo’n 215.000 elektrische auto’s op de weg. Het overgrote deel wordt zakelijk gebruikt. De vraag is hoe de consumentenmarkt moet worden veroverd. Hoewel de total cost of ownership van een elektrische auto in de regel gunstig uitvalt, blijft subsidie daarbij een belangrijk instrument. 

Kabalt: ‘De aanschafprijs van een modale elektrische auto is nog steeds zo’n 8.000 tot 10.000 euro hoger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Dat vormt een grote barrière voor heel veel mensen. Momenteel ligt er een voorstel van staatsecretaris Van Veldhoven op tafel voor een vergoeding van 4.000 euro bij aanschaf van een nieuwe auto en 2.000 euro bij aanschaf van een tweedehandse auto. Dat wordt halverwege dit jaar geëffectueerd. Bovendien groeit het aanbod de komende jaren sterk, ook in de goedkopere klassen. Dat gaat tevens helpen bij het versnellen van de zaak. Daarnaast is en blijft het ook een kwestie van het wegnemen van misverstanden. Dat is een taak van alle betrokkenen en ook wij pakken die uitdaging op. Consumenten, maar ook professionals, worden geconfronteerd met tegenstrijdige of ontbrekende informatie over elektrisch rijden. Hierdoor weten ze niet meer welke informatie te vertrouwen is en haken af. Dit geldt vooral voor specifieke issues zoals gebruikskosten, CO2-uitstoot en de productie van accu’s. Het FET creëert nu een online plek waar alle denkbare vragen in begrijpelijke taal worden beantwoord in de vorm van een Q&A. Die gaat vanaf juni live op NederlandElektrisch.nl.’ 

Ga terug