Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Webasto wil globale top-3-speler worden

 

In 2017 stond Webasto voor het eerst op Zero Emission | Ecomobiel. Sindsdien is het een vast waarde. ‘Wij vinden het gewoonweg belangrijk om erbij te zijn - onze producten te tonen, relaties op te doen en te leren’, aldus Hans Marsman, Sales Business Development Manager EV Charging. ‘Nederland is een gidsland in e-mobility en op de beurs ontmoeten we dé belangrijke spelers.’ 

Het Duitse Webasto bestaat bijna 120 jaar, telt zo’n 13.000 werknemers over 50 vestigingen wereldwijd. Het bedrijf is een gevestigde naam in de automotive-industrie en groot geworden als ontwikkelaar en producent van schuifdaken en standkachels. Anno 2020 boekt het zo’n 70 procent van de omzet in de toelevering van de grote automerken, de rest via een eigen internationale verkooporganisatie. In 2016 werd binnen die laatste divisie e-mobility tot focusgebied en prioriteit benoemd. 

Koude landen 

‘Het gaat ontzettend hard met de elektrificatie van de auto’, constateert Marsman. ‘Dat heeft consequenties voor onze activiteiten. We waren het allereerst aan onze stand verplicht om een energiezuinige standkachel voor de elektrische auto op de markt te brengen. Dat is onze High Voltage Heater geworden. Daarnaast stapten we in de ontwikkeling en productie van laadpalen. Dat was laat voor Nederlandse begrippen waar de grootschalige uitrol van laadinfrastructuur al 10 jaar geleden op gang kwam. Er zijn hier dan ook al vele marktpartijen. In de meeste andere landen ligt het echter anders.’ 

Betaalbaar en mooi 

Marsman noemt verschillende trends die Webasto drijft bij het ontwikkelen van zijn laadpalen. Zo is elektrisch rijden steeds minder voorbehouden aan de leaserijder. Nieuwe goedkopere modellen maken het snel bereikbaar voor iedereen. 

‘Er vindt een verschuiving plaats van de markt van openbare laadpunten naar die aan huis. De vraag naar betaalbare, betrouwbare, mooie producten groeit. Tegelijkertijd is intelligentie van belang, bijvoorbeeld om er het maximale uit te halen in combinatie met zonnepanelen. Ook bij semi-publieke laadpunten blijven smart-oplossingen uiteraard key, onder andere wat betreft oplaadmanagement en financiële verwerking van laadsessies. Die overwegingen zie je terug in onze producten.’ 

Ambitie 

De Webasto Pure is een is een hoogwaardig, mooi vormgegeven laadstation. Hij kan 1 of 3 fase laden, heeft een piekvermogen van 11 kilowatt en kost net geen 600 euro. De Webasto Live bevindt zich aan het andere einde van het spectrum: heeft een maximaal vermogen van 22 kilowatt, bezit een 4G controller, is al Plug&Charge voorbereid en kan het laadvermogen effectief tot over 250 laadstations verdelen.  

Marsman: ‘De komende tijd zullen we ons aanbod snel verbreden met allerhande tussenliggende modellen. Dat is ook nodig voor het waarmaken van onze ambitie: een wereldwijde top-3-speler worden in laadtechnologie. Onze goede relaties met de grote automerken gaan daarbij helpen. Die willen immers steeds vaker een eigen laadpunt bij hun auto’s leveren, en wel naar eigen specificaties. Wij kunnen die voor hen ontwerpen en bouwen. De eerste van dit soort opdrachten is inmiddels binnen. Daarnaast investeren we volop in de ontwikkeling van opslagsystemen, een markt met een grote toekomst. Daarbij maken we gebruik van onze expertise in het maken van lithium ion packs voor de automotive. De eerste Webasto batterijen voor thuis en bedrijven zullen waarschijnlijk binnen twee jaar te koop zijn. Uiteraard zullen we die dan ook op Zero Emission | Ecomobiel tonen’. 

Ga terug