Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Schotpoort krijgt semipubliek snellaadpunt


Schotpoort Transport Groep uit Eerbeek heeft binnenkort een semi-publiek snellaadpunt. Dat realiseren was niet eenvoudig, maar een logistiek makelaar van de Provincie Gelderland bood hulp. Binnenkort is er een snellaadpunt met zonne-energie en een batterij.

Schotpoort heeft zelf inmiddels vier elektrische vrachtauto’s. Marc Seesing, directeur van Schotpoort Transport Groep: “Het zijn grote investeringen, maar we denken hiermee op de behoeften van onze opdrachtgevers in te spelen. Opdrachtgevers en klanten verwachten steeds vaker duurzaam vervoer.”

Om de elektrische vrachtwagens concurrerender te maken dan dieselvrachtwagens, zocht Schotpoort Transport naar manieren om de vrachtwagens duurzaam op te laden. “Op het dak van ons gebouw liggen zonnepanelen, vooral om ons kantoor van duurzaam opgewekte stroom te voorzien. Ook op de grote panden die wij iets verderop in Eerbeek verhuren aan Schotpoort Logistics, konden we zonnepanelen plaatsen. Schotpoort Logistics heeft inmiddels ook meerdere elektrische vrachtwagens besteld, dus die duurzaam opgewekte stroom biedt kansen voor beide ondernemingen. Nu er 3.000 panelen op die daken liggen, kunnen we onze elektrische vrachtwagens opladen met stroom die we zelf opwekken. De uitdaging is om dat efficiënt te doen. Overdag zijn de vrachtwagens onderweg. Dan leveren we eigenlijk te veel stroom terug aan het net. Dat leidt tot uitdagingen bij de netbeheerder. ’s Nachts laden we de vrachtwagens op, maar dan schijnt de zon niet.”

Laadplein ’s nachts voor henzelf, overdag voor anderen

Samen met Schotpoort Logistics bedacht Schotpoort Transport Groep een oplossing: een laadplein voor acht elektrische vrachtwagens bij Schotpoort Logistics. De stroom wordt geleverd door een batterij die gekoppeld is aan de zonnepanelen. “Met onze eigen opgewekte stroom kunnen we onze vrachtwagens ’s nachts opladen. Overdag is er ruimte voor vrachtauto’s van andere vervoerders. Het laadpunt is vooral bedoeld als steunpunt om even bij te tanken als de chauffeur bang is zijn bestemming net niet te halen. We hopen dat het laadplein in het tweede kwartaal van 2024 klaar is.”

Marc Seesing wil nog wel wat advies aan vervoerders meegeven. “De sleutel tot succes is samenwerking en commitment. Zoek elkaar op en geef elkaar het vertrouwen. Dat geldt voor transporteurs onderling en transporteurs en opdrachtgevers. Door die samenwerking gaat het sneller. En je moet ervoor gaan, anders lukt het niet. Ik geef dit advies graag aan mijn collega-werkgevers mee.”

Logistiek makelaar helpt

“Succes zit in samenwerking,” bevestigt Soufiane Benslimane. Hij is een van de  logistiek makelaars van de Provincie Gelderland en hielp het bedrijf op weg. Samen onderzochten ze hoe het bedrijf in verbinding kon komen met andere bedrijven. Ook hielp Soufiane mogelijkheden voor subsidie te vinden, beantwoordde vragen en hield hen op de hoogte van het subsidieonderzoek. Het bedrijf kreeg subsidie van de provincie, waardoor het laadplein er kan komen. Ook legde de logistiek makelaar contacten met gemeente Brummen. Benslimane: “Dat zorgde voor meer draagvlak voor dergelijke initiatieven. Ik vind het prachtig om bedrijven en overheden met elkaar te verbinden.”

Bron: ttm.nl

Ga terug