Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

“Als het diesel zou regenen, zou jij dan geen emmer onder de regenpijp zetten?”

Column van Johnny Nijenhuis, expert op het gebied van zero emission trucks


"Stel, het zou elke dag een beetje diesel regenen. Zou jij dat zo in het riool laten wegspoelen? Of zou je er alles aan doen om zoveel mogelijk van die diesel op te vangen en die te gebruiken in je vrachtwagens?

De vraag stellen is hem beantwoorden, wat mij betreft. Toch krijg ik nog vaak de vraag of het verstandig is om zonnepanelen te installeren op het dak van het pand. Met de wetenschap dat we aan de vooravond staan van de transitie naar elektrische vrachtwagens is dit voor mij een no-brainer. Zeker moet je dat doen!

Inderdaad de vergelijking tussen het regenen en gebruiken van diesel en het opvangen van zonne-energie is er eentje die je niet helemaal één-op-één kunt maken. De kosten voor opslag voor de elektrische variant liggen veel hoger. Stationaire batterijen zijn op dit moment erg duur. Je betaalt makkelijk zo’n €600 per kWh aan opslagvermogen. Om één vrachtwagen van 500kWh op te laden met 100% zonnestroom heb je dus een even grote stationaire batterij nodig.

De kosten daarvan -zo’n €300.000- zijn zeker niet mals. Het zou een reden kunnen zijn om te denken dat hier geen potentie zit. Maar die zit er weldegelijk. De term HBE’s vindt snel z’n weg in de wegtransportsector. HBE is de afkorting voor Hernieuwbare Brandstof Eenheid. Zo’n eenheid genereer je door hernieuwbare energie te gebruiken voor je voertuigen. HBE’s kun je verkopen aan bedrijven die een verplichting hebben om een gedeelte van hun geleverde energie hernieuwbaar te maken. Zo’n HBE levert je ongeveer €0,05 per kilowattuur op als je dat doet met stroom uit het stopcontact.

Doe je datzelfde trucje met je eigen zonnepanelen en een stationaire batterij, dan verdrievoudigd de waarde van je kilowattuur. Geen €0,05, maar €0,15 per kilowattuur. Dat kan een groot gedeelte van je investering in de batterij afdekken. Maar dakoppervlakte is beperkt. Als we kijken naar de jaaropbrengsten van zonnepanelen, dan heb je ongeveer driehonderd panelen nodig om een vrachtwagen van 500kWh het jaar rond van stroom te voorzien. Een zonnepaneel beslaat ongeveer 2 m2. Dat maakt het benodigde dakoppervlak 600 m2 per truck. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat voor de meeste logistieke bedrijven het dak eerder op is voordat het aantal vrachtwagens geladen is.

Dat zette me aan het denken. “Zouden we zonnepanelen op de gevel van onze logistieke centra kunnen plaatsen? Wat zou een zonnepaneel opleveren als we hem aan de westelijke gevel van het DC hangen?” Een klein onderzoekje leerde mij dat het antwoord op die vraag 56% procent is. Op het eerste oog is 56% te weinig om een goede businesscase te maken voor verticale zonnepanelen. Maar misschien is er wel meer. Steeds meer bedrijven stappen over op een dynamisch energiecontract. Daarbij verandert de prijs per uur. Als je de uurprijzen erbij pakt (EPEX SPOT) zie je een zogenaamde duck-curve. Gedurende dag zie in de nachtelijke uren lage prijzen. In de ochtendspits lopen de prijzen op, de staart van de eend. In de middag -als de zon vol op schijnt- zakt de prijs weer, de rug van de eend. Richting de avondspits, stijgt de prijs weer naar het hoogste punt van de dag, de kop van de eend.

Hé! Dat is interessant! Want onze verticale, op het westen gerichte panelen, leveren hun piekopbrengst op een veel later moment van de dag dan op het zuiden georiënteerde panelen.  Precies op het moment dat de prijs het hoogste is. De hogere prijzen kunnen dus compenseren voor het verlies aan opbrengst ten opzichte van optimaal geplaatste zonnepanelen. En dat is niet alles. Deze verticale, op het westen gerichte panelen, geven de meeste opbrengst tussen pakweg 16.00 en 19.00 uur. Precies op het moment dat de vrachtwagens terugkomen van hun rit.

Elke kWh die wordt opgewekt, kunnen we dus zonder tussenkomst van een batterij, rechtstreeks in onze elektrische vrachtwagen laden. Dat is dan weer bijzonder gunstig voor de total cost of ownership van een elektrische vrachtwagen. Want energie is een van de grootste kostenposten van vrachtwagens. Een achterkant-van-een-sigarendoos-berekening leert mij dat de kostprijs van zo’n kWh ongeveer €0,12 is. Dat is sowieso al goedkoper dan de elektriciteit die je uit het net zou halen. Maar daarbovenop kun je ook nog eens je opbrengsten voor je HBE’s rekenen: €0,15 per kWh. Netto levert je dus elke kWh die je in je vrachtwagen stopt, geld op! Een gouden zet om de TCO van je elektrische vrachtwagen te verlagen.

Het zou mij dus niet verbazen als we de aankomende jaren steeds meer verticaal geplaatste zonnepanelen gaan zien op logistiek vastgoed. Als het diesel miezert, zou jij dan een emmertje onder de regenpijp zetten?"

Ga terug