Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Als we alle vrachtwagens in Nederland elektrificeren, hebben we dan wel genoeg stroom?


"Een terechte vraag als je het mij vraagt. Want vrachtwagens, of ze nou op diesel of elektriciteit rijden, verbruiken veel energie. Een gemiddelde dieselvrachtwagen rijdt ongeveer vier kilometer op een liter diesel. Bij 100.000 km per jaar komt dat dus neer op een verbruik van 25.000 liter diesel."

Column van Johnny Nijenhuis, expert op het gebied van zero emission trucks

"Daar schrikt niemand van. Ons energiesysteem is daar in de loop van de tijd op ingericht. Geen trucker die de afgelopen jaren een nacht heeft wakker gelegen over de vraag of hij wel genoeg diesel kon tanken. Voor elektrische vrachtwagens is dat anders. Sterker nog; de energievoorziening is één van de grootste uitdagingen in de transitie naar elektrische vrachtwagens.

Om de uitdaging rondom energievoorziening in perspectief te plaatsen, kunnen we kijken naar de totale elektriciteitsvraag van alle vrachtwagens in Nederland. Als we alle in Nederland gereden kilometers -door vrachtwagens- zouden elektrificeren, zouden we ongeveer 12,2TWh aan elektriciteit extra nodig zijn. Dat staat gelijk aan ongeveer 3,5 miljoen huishoudens met een verbruik van 3.500kWh. Dat is enorm veel energie!

Hoeveel stroom verbruiken we in Nederland eigenlijk? Volgens het CBS is dat op dit moment iets meer dan 113TWh. Een simpele rekensom leert ons dat elektrische vrachtwagens dus ongeveer 10% extra stroomvraag gaan toevoegen. Dat is niet niks, maar ook niet heel extreem. Het is de verwachting dat rond 2030 de totale stroomvraag in Nederland zal groeien naar 150 tot 190TWh. Waardoor het aandeel van elektrische vrachtwagens op de totale vraag dus percentueel nog verder afneemt.

De pijn zit hem dus wellicht niet in de totale energievraag. Zoals de koplopers in de transitie naar elektrische vrachtwagens al zullen merken, de pijn zit hem erin om die energie in korte tijd op de juiste locatie te krijgen. Want al die energie wordt in de vrachtwagens gestopt op het moment dat de chauffeur ligt te slapen. Zeg maar 265 dagen in het jaar en maar tien uurtjes achter elkaar.

Als we de totale elektriciteitsvraag delen door die 2.650 uur, blijft er een vermogensvraag van 4,6GW (gigawatt) over. Is dat veel 4,6GW? Ja, best wel. Want in een typische nacht is de gemiddelde vermogensvraag rond de 11GW. We gaan met elektrische vrachtwagens dus bijna de helft aan vermogen toevoegen! Gelukkig kan ons elektriciteitsnet best wel tegen een stootje. Jaarlijks worden pieken van 19GW gehaald. Waaruit we kunnen afleiden dat er wel wat ruimte is voor het opladen van elektrische vrachtwagens.

Misschien is de elektrische vrachtwagen juist wel een oplossing voor een ander probleem. Nederland heeft de ambitie om rond 2030 voor ongeveer 21GW aan wind-op-zee te hebben staan. 21GW! Met die 11GW gemiddelde vraag in de nacht, houden we dus 10GW aan vermogen over. Gaan we dan die windmolens uitzetten (als het waait)? Maar met een stilstaande windmolen kun je lastig wat verdienen. Wat zouden we nou kunnen gebruiken om dat vermogen af te nemen….. elektrische vrachtwagens misschien?"

Ga terug