Carver: toekomstbestendige stadslogistiek
Het is een feit: voor 2025 willen meer dan 40 binnensteden in Nederland emissievrij zijn. Dat betekent geen vrachtwagens, busjes of bestelauto’s meer op benzine of diesel.
We moeten met z'n allen overstappen op duurzame alternatieven die op elektriciteit, waterstof of spierkracht rijden. Speciaal hiervoor ontwikkelde Carver een uniek, wendbaar en duurzaam alternatief voor bestelbusjes en bezorgscooters: de Carver Cargo.
Stadslogistiek anno 2020
Stadslogistiek is verantwoordelijk voor ongeveer 35% van de aan wegtransport gerelateerde CO2-uitstoot en 30 tot 50% van de aan wegtransport gerelateerde luchtvervuiling. In 2018 bestond meer dan 80% van het vrachtverkeer in steden uit transport met een bestelauto. Alleen al in Amsterdam is het aantal bestelwagens dat (regelmatig) de milieuzone bezoekt geschat op 30.000 (uit CBS data) wagens per jaar. Deze 30.000 bestelwagens rijden per jaar samen ongeveer 27 miljoen ritten, waarvan 97% minder dan 150 kilometer per rit rijdt. Goederenvervoer is essentieel voor een levensvatbare binnenstad. Nederland heeft daarom nieuwe logistieke oplossingen nodig.
Licht Elektrische Vrachtvoertuigen (LEVV) als oplossing
Om het proces van stadslogistiek te verduurzamen zijn zowel zware als lichte vrachtvoertuigen nodig. Zware vrachtvoertuigen hebben echter ook een hogere energiebehoefte, en daarmee een grotere batterijcapaciteit nodig. Dit zorgt ervoor dat het aanbod aan zware elektrische voertuigen beperkt is. Licht elektrisch vrachtvoertuigen (LEVV) zijn bijvoorbeeld elektrische fietsen of compacte elektrische voertuigen dat ontworpen zijn voor de distributie van goederen over de openbare weg met beperkte snelheid (max. 45 km/uur). Lichte elektrische vrachtvoertuigen maken de transitie naar emissievrije binnensteden juist makkelijker, omdat de energiebehoefte van deze voertuigen lager is.
Sectoren zoals de horeca, bouw, service, post en retail kunnen enorm profiteren van licht (elektrische) vrachtvoertuigen. Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam schatten dat 10-15 % van alle ritten met een bestelauto in steden zich lenen voor rendabele inzet van LEVV's.
Een licht elektrisch vrachtvoertuig is ook al snel voordeliger dan een diesel of benzine voertuig. Een LEVV kost per jaar circa 3000 euro minder dan een bestelauto. Dus waarom rijden we nog met dieselbusjes en bezorgscooters in de Nederlandse binnensteden?
Een alternatief voor dieselbusjes en bezorgscooters
Op dit moment zijn er nog weinig alternatieven. Daarom is een uitvinding zoals de Carger Cargo een mooi alternatief voor korte afstanden en halfvolle dieselbusjes. De laadruimte van de Carver Cargo is bijna 3x zo groot als die van een bezorgscooter (500 liter in de Cargo vs 170 liter bij een gemiddelde (elektrische) bezorgscooter). Zo is de Cargo ook interessant voor bijvoorbeeld klusjesmannen en hun gereedschap of een thuiszorgmedewerker. die langs cliënten gaat. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Een bezorgscooter rijdt gemiddeld 14.000 km per jaar, dat is ongeveer 40 km per dag. Met een benzine scooter is dit zo’n € 700 aan brandstof. Dezelfde afstand met een elektrische Carver kost slechts € 146 aan energiekosten. Dat is een verschil van bijna 80%.
Nieuwe concepten voor Stadslogistiek: op weg naar een centrale hub
Om het doel van een emissievrije binnensteden in Nederland binnen 2025 te halen moeten we ook het proces van stadslogistiek veranderen. En dat gaat verder dan het vervangen van conventionele (diesel) voertuigen door zero-emissie alternatieven. Ons (koop)gedrag gaan we waarschijnlijk niet snel aanpassen: Connekt/Topsector Logistiek verwacht de komende tien jaar een verdubbeling van het aantal zendingen in de post- en pakketlogistiek.
Zo hebben onderzoekers van de HvA en UvA onderzocht wat de invloed van een centrale hub is op het logistiek proces. ‘De goederen worden op de hub gesorteerd op afleveradres en daarna op een logische aflevervolgorde langs de verschillende locaties ingeladen.’ In zo'n scenario zijn LEVV's goed in te zetten, want de actieradius van LEVV's zijn vaak niet groter dan 100 km. En als het logistieke proces zo ingericht wordt, hebben we geen grotere actieradius nodig om de stad te bevoorraden. Met kleine elektrische voertuigen bevoorraden we de binnensteden van Nederland zonder dat ze in de weg staan of ter overlast zijn.
Zakelijk elektrisch rijden wordt nog aantrekkelijker
Het Zero Emission 2025 beleid heeft ook invloed op kleine ondernemers. Het RVO geeft aan dat kleine ondernemers, zoals loodgieters en marktkoopmannen, met relatief hoge investeringen geconfronteerd kunnen worden door de Emissievrije Zones. Dit maakt het nog aantrekkelijker om een licht elektrisch vrachtvoertuig als de Carver Cargo aan te schaffen.
Daarbij wordt de Carver gezien als een bedrijfsmiddel. De zakelijke gebruiker heeft daarmee recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) van 28% van het investeringsbedrag. En omdat de Carver een volledig elektrisch voertuig is, komen daar de milieu-investeringsaftrek (MIA, 13,5%) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil, 75%) nog bovenop. Deze regelingen kunnen op 50% van het investeringsbedrag worden toegepast. Dit betekent dat een groot deel van de investering al in het jaar van aanschaf ten laste van het bedrijfswinst kan worden gebracht.
Licht elektrische vrachtvoertuigen zijn niet alleen geschikter voor stadslogistiek en beter voor het milieu, ze zijn óók veel voordeliger voor het rijden van korte ritten.