Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Connexxion verduurzaamt busvervoer

Met 100 volledig elektrische bussen verzorgt Connexxion het openbaar busvervoer in de regio Amstelland Meerlanden.

De 100 nieuwe ‘zero emissie’-voertuigen, die het – qua bussen – drukst bereden stukje Nederland bedienen, vormen de grootste elektrische busvloot van Europa. De stroom die Connexxion gebruikt voor het opladen van de batterijen in de voertuigen is 100% groene Nederlandse windenergie. De investering in de vloot wordt ondersteund via de MIA\Vamil-regeling.

“Het verbeteren van onze CO2-footprint en ‘zero emissie’-vervoer is een wereldwijde doelstelling van Transdev, waar Connexxion onderdeel van is”, schetst Peter de Raadt, Manager Finance van Transdev, de achtergrond van het project. “Dat sluit in Nederland mooi aan op het convenant tussen overheid, vervoersregio’s en marktpartijen waarin onder meer is afgesproken dat vanaf 2025 alleen nog maar zero emissie voertuigen in het ov instromen.”

“De vervoersregio Amsterdam en Schiphol hebben zelfs de ambitie uitgesproken om in 2021 vrijwel emissievrij te zijn. Die ambitie sluit naadloos aan bij onze strategie en visie op de overstap van een traditionele dieselvloot naar een schone zero emissie vloot. Er was ons daarom – als koploper op het gebied van duurzaam ov – veel aan gelegen deze concessie binnen te halen. Daar hebben we heel veel energie in gestoken.”

Het is al niet niks om in een keer met 100 nieuwe bussen te gaan rijden; laat staan wanneer dat 100 volledige elektrische voertuigen zijn. Menno Hensen, Manager Implementatie Projecten Connexxion: “Mede door onze ervaringen in de regio Eindhoven waar we sinds 2016 met 43 elektrische bussen rijden, hebben we dit kunnen doen.”

“Dat stelde ons in staat om voor de concessie Amstelland - Meerlanden een enorme sprong voorwaarts te maken en een goede inschatting te maken van de risico’s die met zo’n bieding samenhangen. Dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk was om ons aanbod rond te krijgen; zeker geen appeltje-eitje.”

De transitie naar zero emissie omvat dan ook nogal wat, maakt Hensen duidelijk: “Er moeten voertuigen ontwikkeld worden die batterijen hebben met de gewenste capaciteit. Maar je wilt ook geen bussen met een batterij die zo zwaar is dat er geen plaats meer is voor passagiers.” Een andere uitdaging ligt op het vlak van de laadfaciliteiten.

“Zeker rond Schiphol, met bijvoorbeeld allerlei datacentra in de omgeving, is het niet zo dat je zomaar overal voldoende stroom kunt krijgen. Dat is echt een uitdaging geweest. De Raadt vult aan: “Vooral het ontwikkelen van de bussen, batterijen en de laadinfrastructuur was een heel uitdagend project. Toen wij najaar 2016 de bieding inleverden, kon het technisch allemaal nog niet. Er is dus in korte tijd heel veel innovatief werk verzet om het mogelijk te maken”, aldus Hensen.

Meer informatie over de MIA\Vamil, over andere fiscale- en subsidieregelingen en/of voor de andere expertises die RVO in huis heeft, is te verkrijgen in de RVO.nl-stand op Vakbeurs Energie, van dinsdag 9 tot en met donderdag 11 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch.

Ga terug