Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nico van der Klugt: De stad bevoorraden doe je met een elektrische vrachtwagen.

Exposant in de spotlight: Scania


Scania’s eerste volledig elektrische vrachtwagens kwamen in 2020 op de markt en gingen voorop in de transitie naar fossielvrij transport in stedelijke toepassingen. “Onze primaire focus ligt sinds de marktgang op 100% elektrische stadsdistributie. Met onze trucks worden al diverse kleine én grote winkeliers bevoorraad. Van bakkerijen tot de grotere retailers,” vertelt Nico van der Klugt, Press & Corporate Communications Officer bij Scania.

Van der Klugt vertelt dat gebruikers wat de voertuigen zelf betreft alleen maar goede feedback geven. “We horen van chauffeurs dat ze zodra ze het elektrisch rijden in de vingers -of eigenlijk onder de rechtervoet- hebben, ze niet meer terug willen. De rust wordt als prettig ervaren, de trekkracht wordt fenomenaal genoemd. Dat de manier van rijden met het oog op het regenereren van remenergie en het hiermee vergroten van de actieradius even wennen is, ziet niemand als een drempel. Dat heeft zeker ook met onze training te maken: elk voertuig dat wij afleveren -ook de niet-elektrische voertuigen- wordt met een training afgeleverd.”

De laadinfrastructuur daarentegen, kan voor ondernemers een ingewikkeld vraagstuk zijn. “Met name voor de kleinere ondernemers kan dit speelveld ingewikkeld zijn, daar moeten we eerlijk over zijn. Moet je voor een laadpaal nou bij de energieleverancier of bij de gemeente zijn? Een diffuus gebied waar met name de kleine ondernemer liever geen tijd in steekt. Gelukkig beschikken wij bij Scania over onze eigen charging expert die vaak de helpende hand kan bieden en de ondernemer begeleiden om de boel vlot te trekken.”

Wat zijn volgens jullie belangrijke aandachtspunten in de mobiliteitstransitie die de branche niet uit het oog mag verliezen?

“Wij roepen altijd dat het elektrificatieverhaal een reis is waar we iedereen hard voor nodig hebben. Wij hebben een programma trucks waar je iets mee kunt, dat hout snijdt. Maar je hebt ook andere stakeholders in die keten nodig. Energieleveranciers en overheden horen daar ook bij. De laadinfrastructuur is belangrijk. Tegelijkertijd moeten we ook reëel zijn. Het is na 130 jaar dieselroutine geen abc om in een paar jaar tijd naar zero emissie middels elektrificatie te switchen. We zijn eigenlijk nog maar net bezig.”

Waar zullen jullie als organisatie in 2024 sterk op inzetten?

“We hebben in het afgelopen jaar twee nieuwe fabrieken in Zweden geopend. In een van de fabrieken produceren we state-of-the-art batterijen en in de andere voeren we een productielijn voor nieuwe elektrische trucks. Dit jaar zetten we naast de stadsdistributie namelijk ook in op regionale distributie, denk hierbij aan veertig tons combinaties. De actieradius van onze voertuigen zal steeds verder groeien. Toen we in 2020 ons eerste product op de markt zetten, was deze 250 kilometer. Datzelfde voertuig kent vanaf komende zomer, met de nieuwe generatie batterijen, een actieradius van 500+ kilometer. De batterijontwikkeling is groeiende.”

Wat kunnen we van jullie verwachten op ZEIEM?

“We zetten vol in op de voertuigen voor stedelijke en regionale distributie. We komen met twee veertig tons voertuigen naar de beurs. Een voor binnen op de beursvloer en een voor buiten zodat geïnteresseerden de truck kunnen ervaren. Zelf rijden, is overtuigen!”

Ga terug