Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Interview met Ed van Dalen, businessdevelopment manager bij Hager

Rubriek Elektrotechniek


In deze maandelijks terugkerende rubriek vertellen specialisten uit de branche over de (onmisbare) rol van elektrotechniek in de enorme uitdaging waar we als Nederland voor staan. Ed van Dalen, Business Development Manager bij Hager, licht in deze nieuwsbrief toe in hoeverre elektrotechniek een rol speelt in het slimmer, sneller, efficiënter, duurzamer en veiliger maken van de mobiliteitstransitie.

"De mobiliteitstransitie gaat over hoe we van fossiele brandstoffen naar elektriciteit gaan. Als we het hebben over personenwagens en bedrijfsbussen is de rol van waterstof is namelijk al uitgespeeld. Het bleek te complex en het rendement te minimaal. Grote bedrijven richten zich allemaal op de overgang naar elektriciteit. Dat betekent automatisch een gigantische rol voor de elektrotechniek. Het moet immers ook allemaal gebolwerkt worden."

Mobiliteit vraagt veel van het net
"Zodra we met z’n allen elektrisch gaan rijden -de vraag is niet of, maar vooral wanneer dat gaat gebeuren- hebben we grofweg een verdubbeling van de energiecapaciteit nodig. En dat in een tijd waarin we geen krant open kunnen slaan zonder te lezen over de netcongestie; het elektriciteitsnet bereikt zijn maximale capaciteit. In het westen krijgen veel bedrijven vanwege deze congestie geen uitbreiding van hun netaansluiting meer. Het is zaak om de discrepantie tussen de energiebehoefte en de congestie aan te pakken. Hoe? Door systemen in de markt te brengen die zorgen voor optimalisatie van de wind- en zonneopbrengst."

En is tegelijkertijd ook een deel van de oplossing

Van Dalen vertelt dat het verdelen van energie sinds jaar en dag de core business van Hager is. Het familiebedrijf startte in 1955 om technische oplossingen te leveren waarmee installatieprofessionals hun werk nóg beter kunnen doen. "Veilig verdelen is in deze tijd echter niet meer genoeg. Het moet ook slim. Daarom combineren we onze hardware met software die de verdeling kan meten én corrigeren. Elektrische auto’s zorgen zoals gezegd voor een behoefte aan verdubbeling van de energiecapaciteit, maar fungeren tegelijkertijd ook als accu waar je overtollige zonne-energie in op kunt slaan. Hager heeft een aantal systemen die opslag en verbruik optimaliseren. Deze oplossingen zorgen ervoor dat de benodigde zonne-energie op basis van real time behoefte direct naar de vaatwasser en de wasmachine gaat en dat het overschot wordt opgeslagen in de auto. Zo ontlast je het net op twee manieren: je drukt zonne-energie niet het overvolle net in en je beperkt tegelijkertijd de vraag. Vanaf 2030 mogen er alleen nog maar elektrische voertuigen de binnenstad van Amsterdam in. Dat is als je kijkt naar de beschikbare stroom een godsonmogelijke opgave. En toch ontkomen we er niet aan. De elektrificering is een rijdende trein en wij doen er middels slimme oplossingen en opslagcapaciteit alles aan om de pijn te verzachten. Maar dat het pijn gaat doen, is zeker."

Slimme systemen

"Zo’n tien procent van onze bevolking heeft al een dynamisch energiecontract. Dat betekent dat ze meer voor stroom betalen op momenten dat de vraag hoog is en minder wanneer de vraag beperkt blijkt. Slimme systemen zorgen ervoor dat alleen de broodnodige energie op piekmomenten wordt gevraagd en de elektrische auto die je pas de volgende dag weer nodig hebt s’ nachts wordt opgeladen. Hierbij kun je zelfs de actieradius als parameter gebruiken. In de zakelijke markt speelt deze kwestie in mindere mate. Hier wordt vaak energie gevraagd op momenten dat de zon haar werk doet. We werken overigens wel aan een oplossing voor prioriteitsladen, want het komt natuurlijk voor dat er meer vraag naar laadstroom is dan de bedrijfspanelen leveren. Door de auto’s die snel weer wegmoeten prioriteit in het laden te geven, beperk je het maken van onnodige kosten."

Hager spreken!

Kan van dinsdag 10 tot en met donderdag 12 oktober op de vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel, bij stand C042 in hal 6.

Ga terug