Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

"Met elektrische vrachtwagens verplaatsen we het probleem alleen maar!"


"Met elektrische vrachtwagens verplaatsen we het probleem alleen maar! Want een elektrische vrachtwagen heeft geen uitlaat. Maar die stroom die we maken van kolen of gas, die stoot toch ook CO2 uit? En wat te denken van het maken van batterijen. Ook een CO2-intensieve klus. Om over die vieze mijnen voor de grondstoffen van batterijen nog maar te zwijgen.

Als je het zo achter elkaar zet, zou je zo maar kunnen geloven dat elektrische vrachtwagens klimaat- en milieuschade alleen maar erger maken. Toch ligt het allemaal iets genuanceerder. Omdat ik niet verwacht dat iedereen de hele dag met z’n neus onderzoeken zit te lezen, heb ik dat voor jou gedaan. Wat blijkt? Elektrische vrachtwagens zijn helemaal niet zo vervuilend als je zou denken. Laten we eens kijken naar de CO2-uitstoot van een elektrische vrachtwagen.

Uit onderzoek van Scania blijkt dat het produceren van een elektrische 6x2 bakwagen met 300kWh batterijpakket ongeveer de dubbele hoeveelheid CO2 uitstoot als het produceren van een dieselvrachtwagen. Gelukkig voor een elektrische vrachtwagen kan een eTruck ongeveer dubbel zoveel meters rijden met dezelfde hoeveelheid energie als een dieseltruck. Daarnaast is een steeds groter gedeelte van de elektriciteit afkomstig van zonnepanelen en windmolens. Elke kilometer die een elektrische vrachtwagen rijdt, wint hij dus terrein op zijn dieselbroertje.

Scania becijferde dat een elektrische 6x2 bakwagen al na 68.000 kilometer -ondanks de dubbele CO2-uitstoot bij productie- CO2 break-even is met dezelfde truck in een dieseluitvoering. Je zou dus kunnen stellen dat dat moment gemiddeld al binnen een jaar na ingebruikname is bereikt. Als we nog meer zonnepanelen plaatsen en windmolens bouwen, komt dat moment nog sneller. De International Council on Clean Transportation kwam recentelijk met onderzoek dat min of meer hetzelfde concludeert. Een 40 tons trekker oplegger vandaag in gebruik genomen, bespaart al 76% CO2-uitstoot ten opzichte van een diesel. In de toekomst, met meer hernieuwbare energie in de mix, loopt dat op tot boven de 90%.

Dan die vieze mijnen. Niet goed voor het milieu, niet goed voor de (kinder)handen die er het werk doen. Voor kobalt is dat zeker waar. Kobalt wordt hoofdzakelijk gewonnen in Congo, waar we slecht grip hebben op de omstandigheden. Bovendien is kobalt op niet veel andere plekken in de wereld te vinden. Reden genoeg om zoveel mogelijk bij kobalt weg te blijven. Dat lukt steeds beter. Neem bijvoorbeeld DAF. Zij maken gebruik van LFP batterijen. Dat is het type lithium-ion batterijen waar helemaal geen kobalt in zit. De LFP chemie is bezig aan een ware wederopstanding. Want ook Mercedes-Benz gaat binnenkort LFP batterijen in zijn trucks gebruiken. Onderzoekers verwachten dat het aandeel kobalt in batterijen steeds verder terug zal lopen. Bovendien zal het aandeel batterijen dat helemaal geen kobalt gebruikt, steeds verder oplopen.

In de vergelijking met dieseltrucks kun je bovendien de vraag stellen hoe milieuvriendelijk het winnen van olie is. Ttik maar eens in op Google: oliewinning vervuiling. Dan kom je snel tot de conclusie dat het door blijven rijden op olieproducten, ook niet de oplossing is."

Ga terug