Multi-inzetbaar waterstof-brandstofcelsysteem won in 2022 Waterstof Innovatie Award
Advertorial
Op 11 oktober werd tijdens de Dutch Hydrogen Days, onderdeel van de Vakbeurs Energie in Den Bosch, de Waterstof Innovatie Award uitgereikt. zepp.solutions, gespecialiseerd in het ontwikkelen van brandstofcelmodules, kwam als winnaar uit de bus. De winnende technologie betrof de Y50, een multi-inzetbaar 50kW waterstof-brandstofcelsysteem. Joost Wendling, marketing & Communicatiemanager bij zepp.solutions gaat in op de technologie en toekomstplannen.
“Sinds 2007 wordt er door het Forze Hydrogen Racing Team van de TU Delft gewerkt aan waterstof-elektrische racewagens die het opnemen tegen benzinewagens. Er was destijds nog maar weinig bekend over het potentieel van waterstof. Met een unieke hoeveelheid ervaring in het ontwikkelen van brandstofcelsystemen besloten vijf leden van het kernteam van Forze in 2017 om zepp.solutions op te richten”, legt Wendling uit. “Doel was om een waterstof-brandstofcelsysteem te ontwikkelen dat commercieel levensvatbaar was.”
Proof-of-concept
En zo ontstond de YT203-H2. “Samen met Terberg Special Vehicles ontwikkelden we in 2019 de eerste waterstofbrandstofcel-aangedreven terminaltrekker. De waterstof-brandstofcel wekt daarbij elektriciteit op door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof, met als enige uitstoot puur water. Het waterstofgas wordt opgeslagen onder hoge druk om lange operaties en snel tanken mogelijk te maken. Het doel van deze samenwerking was het ontwikkelen, testen en demonstreren van een waterstof-brandstofcel terminaltrekker. Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder en rijdt de terminaltrekker nog steeds probleemloos rond.”
Volledig systeem
Het systeem werd verder doorontwikkeld tot de Y50 waarmee het bedrijf de Waterstof Innovatie Award in de wacht sleepte. “De Y50 is een multi-inzetbaar, compleet 50 kW waterstof-brandstofcelsysteem. Wat het zo uniek maakt, is onder andere de mate van integratie. We bieden een compleet systeem met alle subsystemen en aansturingssoftware die nodig zijn om van waterstof elektriciteit te maken op een extreem efficiënte manier. Een van de eerste toepassingen ervan in de praktijk is de waterstof-watertaxi in Rotterdam. Ons systeem biedt de waterstof-taxi 9 uur operationele autonomie.”
Binnenvaartschip
Later dit jaar zal de Y50 worden geïntegreerd in Ab Initio, een 67 meter lang binnenvaartschip van het Scheepvaart en Transport College. “Het schip en onze technologie zal onder meer worden gebruikt als opleidingsmateriaal in de maritieme sector.” Het team werkt inmiddels aan opschaling van de Y50, zowel qua productie als personeel. Het systeem is inmiddels commercieel verkrijgbaar. “We werken aan diverse projecten in zowel de maritieme sector als on- en off road en de luchtvaart”, vertelt Wendling.
Heavy-Duty toepassingen
Ondertussen blijft zepp.solutions innoveren. Zo stelde het bedrijf onlangs hun nieuwe 150kW brandstofcelsysteem voor: X150. “Dit systeem is geschikt voor de grotere heavy-duty toepassingen. Een van de projecten die de unieke energiedichtheid van het systeem zal demonstreren, is zepps eigen volledig waterstof-elektrische trekker, Europa. De truck beschikt over meer dan 50 kg waterstofopslag op 350 bar, garandeert een actieradius van 700 km en biedt ook een slaapcabine voor de chauffeur. Daarmee is het de eerste 350 bar waterstof-elektrische semi-truck die de standaard ISO-trailers (45ft / 13,6m) kan trekken zonder de Europese lengtebeperkingen te overschrijden.” Momenteel is 350 bar tanken de Europese norm voor zware waterstofvoertuigen. “De eerste twee vrachtwagens met het X150-systeem zijn besteld door de Nederlandse bedrijven Vos Transport en BCTN Group. De levering is gepland voor eind 2023.”