Peter den Biesen (Chargit): 'Slim laden gaat over sturen op capaciteit en kosten'
Uit de themanieuwsbrief 'Smart Charging'
Wat slim laden betreft, ziet oprichter van Chargit Peter den Biesen twee opties. “Of je creëert inzicht in de capaciteit en stuurt daarop, of je doet dat op basis van kosten. Slim laden is een cruciaal onderdeel van de energietransitie die op haar beurt absoluut noodzakelijk is.”
Hoewel de kranten vol staan met artikelen waarin in verband met de niet zomaar opgeloste netcongestie investeringen in accupakketten worden geadviseerd, stelt Den Biesen dat de accu feitelijk al op de oprit staat. “Gebruik maken van de accu van een elektrisch voertuig is de meest kostenefficiënte investering.” Op onze vraag welke rol elektrisch vrachtvervoer speelt, zegt Den Biesen: “Voor vrachtverkeer is snel veel capaciteit nodig. Hiermee is het een ander component in de energietransitie. Een belangrijk component, want zo komen we van de vervuilende dieseltrucks af, maar sturen op capaciteit of kosten is in de markt van DC-laders minder relevant.”
Slimme software is de basis
Terug naar de personenauto’s dus. “En naar bussen, deze Last Mile-oplossing is immers uitstekend slim te laden. Auto’s en bussen staan relatief veel stil, waarmee slim laden relatief eenvoudig is. Hoe? Door het voertuig te koppelen aan een laadstation die met slimme software op basis van capaciteit en de prijsafspraken in het energiecontract wordt gemanaged. Op deze manier kun je de waarde optimaal benutten. Ter verduidelijking: dit geldt voor de laadinfrastructuur voor bedrijven en in de thuissituatie. Wanneer je onderweg bent, wil je gewoon snel door en maak je gebruik van snellaadpunten.”
De vraag goed in kaart
“Stap één is inzicht krijgen in het toekomstperspectief van de opdrachtgever. Wanneer deze nog niet eerder elektrisch heeft gereden, dan realiseert een ondernemer vaak niet dat een auto opladen best wat capaciteit vraagt. Soms zelfs meer dan de bedrijfsactiviteit zelf. Het plaatsen van tientallen oplaadpunten om voor te sorteren op een toekomst met een volledig elektrisch wagenpark, haalt daarom doorgaans niets uit. We adviseren vaak klein te beginnen en te focussen op load balancing -waarmee je overbelasting van het energienetwerk voorkomt- zodat zowel de bedrijfsactiviteiten als de laadprocessen een plek hebben. Onze slimme software maakt dit waar. Sterker nog, we werken hard aan een algoritme op ook op de per uur en soms zelf per kwartier wijzigende energietarieven te kunnen sturen.”
Eerlijke verdeling van de kosten en opbrengsten, ook dat is slim laden
Niet zelden zijn laadstations samen met het kantoorpand, appartementencomplex of vakantiepark zijn aangesloten op één aansluiting. Hierdoor zijn de kosten van de laadstroom niet inzichtelijk en verdwijnen ze op de grote hoop. “Met ons laadbeheer maken we de kosten én opbrengsten inzichtelijk en zorgen we ervoor dat de kosten en opbrengsten eerlijk worden verdeeld en terechtkomen bij de juiste partij. Bij uitbereiding van het laadplein of verandering van de situatie, helpen we uiteraard ook bij het herinrichten van de geldstromen. Ook deze processen vallen wat ons betreft onder de paraplu die we slim laden noemen.”