Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Maxem Energy Solutions weer op ZE | EM

 

Het gebrek aan prijstransparantie en interoperabiliteit op de laadmarkt is niet houdbaar. Maxem brengt een innovatieve oplossing voor dit probleem. 

Maxem neemt dit jaar voor de tweede keer deel aan Zero Emission | EcomobielDaarbij toont het bedrijf de nieuwste stap in de ontwikkeling van zijn Charge Point Operator-platform, een betaalmodule die iedereen in staat stelt om met zijn bankpas af te rekenen aan de laadpaal. Met die primeur sorteert het voor op een onontkoombare toekomst waarin toegankelijkheid en prijszekerheid de norm is. 

In 2014 bracht Maxem een energiemanagementoplossing op de markt: Maxem Home. Hiermee kunnen consumenten hun energiegebruik monitoren. De slimme load balancing-functionaliteit zorgt ervoor dat een duurdere netaansluiting voor de laadpaal niet nodig is. In 2017 lanceerde het de Pro-versie waarmee bedrijven en gemeentes hun volledige laadinfrastructuur kunnen beheren en energiegebruik balanceren.  

Gebrek aan toekomstbestendigheid in e-mobility  

In Nederland lopen we voorop in e-mobility, ook wat betreft laadinfrastructuur. Er is ook een keerzijde aan dit pionierschap. ‘Het huidige systeem is niet schaalbaar en niet toekomstbestendig’, aldus Joost Dieben, commercieel directeur bij Maxem. ‘Zo is op bijna geen enkele openbare laadpaal informatie te vinden over het laadtarief. Het tarief kan namelijk variëren per laadpaal, per tijdstip en zelfs per klant door niet-uniforme tariefafspraken tussen de exploitant en laadpasleverancier. Wanneer de consument na één tot twee maanden de rekening ontvangt, kan deze verrast worden met kosten die tot twee keer zo hoog zijn dan het gangbare energietarief. Voor de leaserijder die de rekening niet zelf betaald is dit niet zo interessant. Naarmate echter steeds meer particulieren een elektrische autos bezitten, wordt dit een serieus probleem. Gelukkig is dit recent geadresseerd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wij verwachten dat er stappen worden gezet. Een ander probleem is dat van interoperabiliteit. Nederlandse laadpassen werken in ons land meestal overal. Ga je naar het buitenland, dan is er een aannemelijke kans dat ze niet worden geaccepteerd en visa versa. Tussen aanbieders uit verschillende landen bestaan dergelijke overeenkomsten vaak niet.’ 

Pin-terminal 

De oplossing voor het gebrek aan prijstransparantie en interoperabiliteit op de laadmarkt bestaat volgens Dieben al ruim 32 jaar in Nederland. Die komt uit de bancaire wereld. Met je pinpas kun je overal betalen en weet je bij het afrekenen precies wat je betaaltMaxem vertaalde deze oplossing naar de laadmarkt.  

Dieben: ‘Vorig jaar introduceerden we ons platform Maxem Energy Cloud. Dat biedt onder andere een volledige laadpunt-backoffice voor remote management, toegangsbeheer en openbare verrekening. Vanaf april gaan we live met een nieuwe feature. Door de integratie van een pin-terminal met een laadpaal kan iedereen snel en vertrouwd met zijn of haar bankpaspas afrekenen en is het voor de consument vooraf duidelijk wat de kosten zijn. Dit biedt eigenaren van laadpalen de mogelijkheid om al hun klanten optimaal en transparant te bedienen in hun laadbehoefte. Maxem is de eerste die deze innovatie als product grootschalig introduceert in de markt. We verwachten er veel van. Het huidige systeem is immers aan fundamentele verandering toe.’ 

Ga terug