Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

GRATIS bezoekersregistratie
voor professionals:
nog dagen
sluiten X

Special Stadslogistiek - Arjan Winkelman (Van Mossel): 'Ons advies: begin klein'


“Stadslogistiek is op dit moment enorm in ontwikkeling. Dat heeft alles te maken met de tientallen zero- emissiezones waar vanaf 1 januari 2025 brandstofmotoren geweerd worden. Reden genoeg voor Van Mossel om als mobiliteitspartner de handschoen op te pakken en op alle denkbare gebieden van betekenis te zijn,” vangt Arjan Winkelman, algemeen directeur Van Mossel Mercedes-Benz Vans &Trucks, aan. “Dat betekent dat we ons aanbod optimaliseren en expliciet ook onze dienstverlening en ondersteuning. Een emissieloos wagenpark eindigt niet bij de aanschaf van een elektrisch voertuig.”

Winkelman vertelt dat Van Mossel er alles aan doet om de eigen mensen op de op handen zijnde verandering voor te bereiden en te trainen. “We moeten allemaal de beweging maken van liter naar kilowatt per kilometer. Dat lijkt eenvoudig, maar als je twintig jaar diesels hebt verkocht, moet je je toch even bij laten spijkeren.” Dat doet het bedrijf dan ook over de gehele breedte. Het team van Van Mossel krijgt via podcastst en kennissessies informatie over producten, over laadprocessen en over relevante wet- en regelgeving.  

Schoenmaker blijf bij je leest

Van Mossel streeft naar advies van het hoogste niveau en heeft daar verschillende bedrijfstakken voor opgericht. “Wij willen graag volledig adviseren, maar blijven wel bij onze eigen expertise. Dat betekent dat de dealerbedrijven zich richten op de rijdende producten en dat we voor vragen over laadinfrastructuur, aansluiting en load balancing gebruik maken van de expertise van Van Mossel Energie. Op deze manier ontzorgen we onze klanten optimaal en doet iedereen in onze organisatie gewoon waar hij of zij goed in is.”

Begin klein

Grote transportondernemingen sorteren volgens Winkelman inmiddels gericht voor op dat wat komen gaat “Ze zijn volop bezig met het testen van emissieloze voertuigen en het plannen van routes zodat de bezorging straks volledig elektrisch gebeurt. Wij dragen als mobiliteitspartner op alle gebieden bij. Dan doen we overigens met dezelfde inzet voor de kleinere stadsdistributeur. Neem de bekende bakker op de hoek. Ook hij moet zijn producten straks middels elektrisch vervoer uitrijden. Ons advies? Begin klein. Heb je twee bestelwagens? Begin dan met één elektrische en ga oefenen, want het is best een omslag.”

Winkelman is opvallend enthousiast over elektrisch rijden. “Ja, ik rij nu zelf anderhalf jaar elektrisch en ik vind het fantastisch. Dat vertel ik ook mijn collega’s en de opdrachtgevers waar ik mee aan tafel zit. Kijk, elektrisch rijden is niet per definitie een grotere puzzel, het is een ándere. Het vraagt om een specifieke mindset. Zo heb ik mezelf aangeleerd dat ik op elke plek waar dat kan, mijn auto aan de lader zet. Wanneer chauffeurs dat tijdens het nuttigen van een broodje bal of het doen van een boodschap ook doen, wordt hun actieradius automatisch groter. Het enige verschil is dat je jouw bus niet op de parkeerplaats maar aan het laadstation zet. Van Mossel streeft ernaar om overal en op elk gebied er voor onze klant te zijn. Niet alleen met showrooms in de regio, maar ook met advies en onderhoud. De lokale aanwezigheid in combinatie met het nationale netwerk geeft deze vernieuwing van onder meer stadsdistributie zeker een impuls.”

Ga terug