Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws item

Bals: "Vanaf het begin een fijne beurs"

15 jaar vakbeurs: 15 jaar vooruit


“Zero Emission I Ecomobiel is vanaf het begin een fijne beurs om op aanwezig te zijn”, zegt Thomas Pruim, accountmanager e-mobility van Bals Nederland BV. Als grootste Nederlandse leverancier van laadkabels en aansluitklare contactdozen voor laadpalen ontmoet Thomas Pruim op de beurs zowel bestaande als nieuwe contacten. “In de beginjaren stonden wij er met alleen losse contactmaterialen, zoals koppelingen voor laadkabels en contactdozen voor laadpalen. Dat is gaandeweg wel veranderd. Ook wij leveren volwaardige producten en aansluitklare contactdozen die in onze werkplaats te Haarlem gemaakt worden.”

Zero Emission I Ecomobiel weerspiegelt in de ogen van Thomas Pruim de turbulente ontwikkelingen in de markt. In het begin stonden er bijvoorbeeld veel laadpalenbouwers. Tegenwoordig zie je een meer divers beeld met leveranciers van elektrische auto’s, componenten, accu’s en producten gericht op de energietransitie.  “Wij hebben producten die zich onderscheiden in gebruiks- en montagegemak, robuuste kwaliteit en duurzaamheid,” vervolgt Pruim. “Voor laadpalenbouwers leveren wij volgens specificaties van de klant halffabrikaten die makkelijk in of aan een laadpaal of Wallbox te monteren zijn. Onze werkplaats in Haarlem is daarvoor uitgerust met deels geautomatiseerde productiefaciliteiten. Hierdoor kunnen wij grote volumes tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden. De contactmaterialen zoals contactdoos, steker of koppeling, worden allemaal bij het moederbedrijf Bals in Duitsland gemaakt. Duitse kwaliteitsproducten die tegen een stootje kunnen. Ze dragen het strenge VDE keurmerk en zijn EV-ready gecertificeerd. In Haarlem bij Bals Nederland wordt ook volgens VDE systematiek gewerkt. Elk product verlaat het bedrijf pas na een strenge kwaliteitscontrole. Zowel Bals Duitsland als Bals Nederland zijn ISO 9001 en ISO 14001 gecertificeerd.”

Zin in de beurs
Duurzaamheid is geen modekreet bij Bals. De contactmaterialen voor e-mobility zijn alle loodvrij en goed recyclebaar. Bovendien minimaliseert Bals de CO2-uitstoot door bijvoorbeeld het energieneutrale bedrijfspand in Haarlem. Als deelnemer aan het Brancheplan Verpakking van Fedet/Techniek Nederland, zet Bals zich ook in voor verminderen van afval en hergebruik van grondstoffen. Hoewel de markt voor elektrische auto’s het afgelopen jaar minder groei liet zien, is Bals optimistisch. Een nieuwe ontwikkeling is bijvoorbeeld het 43 kW AC  laden voor vrachtwagens. In tegenstelling tot een snellader kan ’s nachts met een 43 kW AC lader een volle accu gerealiseerd worden. Dat is goedkoper -er vormt zich geen file meer bij de snelladers aan het eind van de dag en de vrachtwagen krijgt- een 25% vollere accu. Een snellader laadt doorgaans namelijk maar tot 80% van de accucapaciteit om de levensduur van de accu te beschermen. Bij 43 kW AC laden speelt dat niet omdat er gelijkmatig wordt opgeladen tot 100%. De vrachtwagen moet er wel voor geschikt zijn, zoals bij Volvo en Renault al vaak het geval is. “Ik kijk er al naar uit om in oktober weer op Zero Emission I Ecomobiel,” zegt Pruim. “We gaan er een mooie beurs van maken.”

Ga terug