Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Bender Benelux: "Nog steeds veel potentieel"

15 jaar vakbeurs: 15 jaar vooruit


Raymond Vergouwe, Technical Sales Consultant bij Bender Benelux, blikt terug op de acht deelnames van Bender aan Zero Emission | Ecomobiel. Vanaf hun eerste deelname in 2017 heeft het bedrijf zich actief gericht op de groeiende markt voor elektrische mobiliteit, de bewaking van  DC CCS-2 laders en high voltage powertrains binnen elektrische vrachtwagens en bussen.

"In 2017 kwamen we voor het eerst in aanraking met de beurs," vertelt Vergouwe. "Dat was ook het moment dat wij ons als Bender Benelux zijn gaan richten op de bewaking van elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. We hadden al producten in ons portfolio voor het meten van high voltage powertrains in elektrische vrachtwagens en bussen. Denk daarbij aan systemen die ervoor zorgen dat er geen hoge DC-spanning op het chassis van een voertuig komt te staan."
Deze systemen, bekend als Insulation Monitoring Devices (IMD), bewaken het zwevende netstelsel van elektrische bussen en vrachtwagens . Deze opereren op spanningen tussen de 700 en 800 volt DC. Waar thuis een aardlekschakelaar in de meterkast voor veiligheid zorgt, neemt een IMD deze taak over in voertuigen die niet aan aarde kunnen worden gelegd. "Dit soort bewakingssystemen waren er al, maar in 2017 zagen we de markt echt die kant op bewegen en besloten we in te stappen."

Ontwikkeling en uitbreiding
Sinds hun eerste deelname heeft Bender zijn producten verder uitgebreid, onder andere met de Bender CC613 Chargecontroller voor AC-laders. "Dit is een ware krachtpatser met veel functionaliteiten," legt Vergouwe uit. "Klanten kunnen er nu al volop gebruik van maken, en met toekomstige software-updates kunnen we zelfs vehicle-to-grid toepassingen mogelijk maken." Dynamic Load Management is een van de functies die Bender al aanbiedt, waarmee laadpunten op intelligente wijze hun energieverbruik kunnen aanpassen aan de omstandigheden.

Waarom Zero Emission | Ecomobiel?
Voor Bender is Zero Emission | Ecomobiel dé plek om in contact te komen met nieuwe klanten en bestaande relaties te onderhouden. "We zien nog steeds veel groeipotentieel op deze beurs. Elk jaar spreek ik nieuwe bezoekers en vinden we nieuwe klanten. Voor mij is het ook een echte relatiebeurs. Het geeft ons de kans om in gesprek te gaan over belangrijke ontwikkelingen, zoals het naleven van internationale normeringen binnen de elektrificatie van mobiliteit."
De beurs heeft zich volgens Vergouwe duidelijk ontwikkeld. "In het begin was het vooral gericht op eindklanten en de emobility-markt. Nu is het veel meer business-to-business, wat goed aansluit bij ons werk in de energietransitie. We zien de beurs meegroeien met de markt en ik ben ervan overtuigd dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten."

De toekomst van de energietransitie
Als Vergouwe naar de toekomst kijkt, ziet hij veel uitdagingen maar ook kansen. "Het is moeilijk om tien jaar vooruit te kijken, zelfs vijf jaar is al een uitdaging. De ontwikkeling van de energietransitie zal bepalend zijn voor hoe de beurs en de markt zich verder zullen ontwikkelen. Om echt stappen te maken, hebben we iedereen nodig. Dit betekent dat er een betrouwbaar beleid moet komen vanuit de regering, en dat gemeenten de vrijheid moeten krijgen om samen met lokale ondernemers oplossingen te bieden."

Uiteindelijk, zo stelt Vergouwe, ligt de grootste uitdaging bij de distributie van energie. "Dit vraagt om een centraal beleid. Ik denk dat Den Haag meer moet kijken naar wat er lokaal al gebeurt en mogelijk is. Gemeenten hebben vaak goede initiatieven om problemen op te lossen, maar lopen tegen wet- en regelgeving aan. Het is belangrijk dat daar ruimte voor komt om juist die stap voorruit te maken welke het hardst nodig is. Uiteraard wel op een veilige manier.”

Ga terug