Bij Van Dyck slapen ze met één oog open
Exposant in the spotlight: Van Dyck Nederland
Van Dyck Nederland is importeur en verdeler van machines voor tuin en park, land- en bosbouw en voor wegenonderhoud. Salesmanager Marc Kipperman vertelt dat Van Dyck een familiebedrijf is en dat inmiddels de derde generatie betrokken is bij de activiteiten. “Wij zijn begonnen in het groen. Van een kleine loopmaaier zijn we inmiddels uitgegroeid tot leverancier van professionele zero emission utility voertuigen, onder meer van Alke.”
“De stap naar elektrificering begon een jaar of twintig geleden met de toenemende vraag naar compactere voertuigen, zeker in binnenstedelijke gebieden. Dat deed Alke besluiten te switchen van verbrandingsmotor naar elektrisch aangedreven voertuigen. De voordelen die toen zwaar golden waren de afname in herrie en het genoemde compacte karakter: het inhalen van deze voertuigen werd ook binnenstedelijk mogelijk. Inmiddels wordt de elektromotor meer dan ooit gewaardeerd en valt ook het lichte gewicht van de voertuigen in de smaak. Zeker in steden waar kademuren veel te lijden hebben. En de toegestane maximale terrein gewichten steeds lager worden.”
Zero emissie mobiliteit nog in de kinderschoenen
Kipperman vertelt dat de politiek ver voor de muziek uitloopt. “De ambities zijn groot en dat is terecht, maar op een kleine groep mobiliteitsclubs na, staat zero emissie mobiliteit nog in de kinderschoenen. Dat heeft zeker ook te maken met het gebrek aan voldoende stroomcapaciteit. Tussenoplossingen als accupakketten zijn een pleister op de wond, maar maken het tegelijkertijd ook complex. Dat onze voertuigen gewoon in het stopcontact kunnen is een extra voordeel. Om deze reden hebben wij ingezet op lithium-ijzer-fosfaat accu’s. Deze LiFePO4 cellen zijn aanzienlijk veiliger dan LiCoO2 cellen. Bovendien hebben ze een dermate groot bereik dat je er gewoon acht uur lang mee uit de voeten kunt. Een laatste voordeel is het hoge aantal cycli dat het product veel duurzamer maakt. Wat niet kapot is, hoeft niet te worden vervangen.”
Bij Van Dyck slapen ze met één oog open. Zo mist de importeur niets op het gebied van innovatie. “Het aanbod van elektrische voertuigen is relatief groot. Wij bepalen op basis van de kwaliteit en duurzaamheid of we een voertuig is ons assortiment opnemen. Prijs is hierin belangrijk, maar geen prioriteit.”
Waarom Zero Emission | Ecomobiel?
“Op deze beurs komen veel bedrijven die buiten onze traditionele klantengroep vallen, wat ons een zeer gewenste extra exposure oplevert. De aantallen zijn groot. Op de beurs zijn we vooral druk met het geven van uitleg. Bij veel bedrijven leeft namelijk het idee dat de werkwijze met dieselmaterieel een-op-een gekopieerd kan worden naar elektrisch aangedreven materieel. Zo werkt het alleen niet. Er zijn verschillen in trekkracht, omvang, gewicht en andere specificaties. Onze voertuigen kunnen bijvoorbeeld niet op de snelweg, maar zijn uitermate geschikt voor binnenstedelijk gebruik. Er is een andere manier van denken én werken nodig om de transitie te laten slagen.”
Kipperman licht toe dat de merken van Van Dyck een grote verscheidenheid aan opbouwsystemenen opties af-fabriek kunnen leveren. “Van laadbakken, opbouwkranen tot hoogwerkers en zelfs ATEX uitvoeringen in gas- en stofnormeringen. Door gebruik te maken van deze systemen weten gebruikers zeker dat ze optimaal veilig werken. Afwijken van specificaties kan gevaarlijk zijn. Een praktisch voorbeeld van de genoemde andere manier van denken.”