Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

De transitie naar zero-emission vrachtwagens is begonnen!


Geen beter jaar dan 2022 om naar Zero Emission | Ecomobiel te komen. Dit jaar zal er veel meer aandacht zijn voor de zware jongens. Juist, de vrachtwagens. Want het valt niet meer te ontkennen: ook de vrachtwagens zijn begonnen aan hun transitie naar elektrische aandrijvingen
.

Maar elektrische vrachtwagens zijn niet hetzelfde als lichte bedrijfswagens. Daarom heeft 54events, organisator van de vakbeurs, gevraagd of ik hun ambassadeur wil zijn. Natuurlijk heb ik daarop volmondig JA! geantwoord.

Ik ben Johnny Nijenhuis, merkonafhankelijk, zelfstandig expert in zero-emission trucks. Ik geloof dat we met nieuwe technologie de wereld een stukje mooier en beter kunnen maken. Ik maak deze ontwikkelingen inzichtelijk en vatbaar voor bedrijven. Zodat zij, op hun beurt, die technologie kunnen gebruiken om hun eigen concurrentiepositie te verbeteren.

Ik ben vanaf nu ambassadeur van Zero Emission | Ecomobiel, voor de trucks. Want elektrische trucks verdienen vol de aandacht. De transitie naar zero-emission is immers begonnen. Als je de markt een enigszins in de gaten houdt, dan zie je vol op aanwijzingen daarvoor.

300
Johnny Nijenhuis tijdens Zero Emission | Ecomobiel 2021

Een beetje ver van huis, maar zeker een duidelijke aanwijzing: Daimler Trucks investeert (samen met twee andere investeerders) €580 miljoen in laad- en waterstoftankinfrastructuur in Noord-Amerika. Daar kopen we in Nederland natuurlijk niets voor. Maar Daimler gaat ook in Nederland investeringen doen in het laadnetwerk.

Samen met de Volvo Group en TRATON (waar onder meer Scania en MAN onder vallen) investeert men ook in Europa €500 miljoen in laadinfrastructuur. 1.700 publieke laders, speciaal voor trucks, moeten tussen 2022 en 2027 uit de grond worden gestampt. Een duidelijk signaal van de kant van de truckbouwers.

Ook de Nederlandse overheid heeft ingezien dat de tijd rijp is om de transitie naar Z.E. trucks te gaan maken. Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen is er voor bouwgerelateerde bedrijven een mooie regeling opgetuigd om een Z.E. truck te kopen met subsidie.

Maar ook alle andere bedrijven die een Z.E. truck willen kopen, komen in aanmerking voor een subsidie. Op 1 juni moet de “aanZET” subsidie openen. Daarmee kan een bedrijf tot maximaal €131.900,- subsidie ontvangen voor de aanschaf van een batterij- of waterstof-elektrische truck.

Daarnaast is de milieu investeringsaftrek verhoogd van 36% naar 45% voor emissieloze vrachtwagens. Met de komst van de vrachtwagenheffing rond 2026 – waar Z.E. trucks een korting van 50 – 75% op krijgen – komt een gunstige TCO al steeds dichterbij.

Dat kunnen we ook terugzien in de orders die de markt plaatst. Onlangs verschenen de jaarcijfers van de Volvo Group over 2021. Daarin kijk ik dan direct naar het verkochte aantal elektrische vrachtwagens. Daar is een duidelijke stijgende lijn te zien. Het aantal orders van Renault voor elektrische trucks liep in 2021 zelfs op tot 613! Renault grijpt de transitie naar elektrisch aandrijvingen met twee handen aan.

 

Dit soort aantallen blijft niet onopgemerkt. Zeker niet als DFDS in twee instanties orders plaatst voor 125 stuks. Maar onlangs ook Dachser, dat bekend maakte 50 elektrische vrachtwagens in te gaan zetten voor het einde van 2023.

Op dit moment trekken dat soort berichten nog flink de aandacht. Elektrische vrachtwagens zijn duur in de aanschaf en lijken daarom nog ver buiten bereik. Maar de rekenmachines van deze bedrijven zijn absoluut niet kapot. Op wekelijkse basis reken ik voor mijn klanten door wanneer het ideale investeringsmoment is gekomen.

Zodra we de aanZET aanschafsubsidie gaan mee rekenen, is dat moment vrijwel altijd tussen nu en twee jaar gekomen. Batterij-elektrische vrachtwagens zullen al heel snel een lagere TCO hebben dan een dieseltruck. Dat is overigens inclusief de investeringen in laadinfrastructuur.

De 2022 editie van Zero Emission | Ecomobiel lijkt dus het ideale moment om je eens te verdiepen in elektrisch aangedreven vrachtwagens. Inmiddels zijn er een aantal aansprekende namen die hun deelname reeds hebben toegezegd. De verwachting is dat we daar in de aankomende periode nog een hele rits aan exposanten aan kunnen toevoegen!

Noot van de redactie: Johnny Nijenhuis is op donderdag 21 april als spreker te zien en horen tijdens Mobility Meet-Up, 54events' online talkshow, die dit keer is getiteld 'E-trucks in de praktijk'. Deze talkshow is gratis (online) bij te wonen via registratie hier

Johnny Nijenhuis
Ambassadeur Zero Emission | Ecomobiel

Ga terug