E-Trucks Europe: "Al vijftien jaar trouw"
15 jaar vakbeurs: 15 jaar vooruit
Vijftien jaar geleden zette E-Trucks Europe met de eerste elektrische vrachtwagen een revolutionaire stap, vertelt CEO André Beukers. "Toen waren we de enigen. De OEM’ers focusten in die tijd nog op de schone dieselvoertuigen en presenteerden deze dan ook op de beurs. Natuurlijk waren de technische mogelijkheden toen ook echt nog beperkt, daarom lag onze focus vooral op het aantonen van de technische haalbaarheid. Met het prototype kon je een rondje om de kerk rijden en dat was het. Er waren nog geen snelle oplaadmogelijkheden en de batterijen waren duur, maar we hebben -op de beurs-laten zien dat het kon!”
“Zo’n tien jaar geleden hadden we nog de verwachting dat de batterijprijzen drastisch zouden dalen, maar dat is nooit gebeurd. Vandaag de dag zijn batterijen maar een fractie goedkoper dan destijds.” Een van de redenen om zich te focussen op waterstoftechnologie. Beukers legt uit: “We presenteerden in 2013 onze eerste waterstoftruck op Zero Emission I Ecomobiel. Hiermee konden we werken met een kleiner batterijpakket en energie uit een brandstofcel halen. Een extra voordeel: de prijs van waterstofsystemen lag toen ook op een hoog niveau, maar deze is sindsdien flink gedaald.”
Focus op waterstof
Waterstof biedt volgens Beukers verschillende voordelen: “We kunnen de technologie hier in Europa maken zonder afhankelijk te zijn van grondstoffenwinning. Waterstof is bovendien een geweldige range extender: door waterstof om te zetten in elektriciteit vergroot je de actieradius van elektrische vrachtwagens significant. Het nadeel is dat waterstof -in tegenstelling tot elektriciteit- nog niet overal beschikbaar is.”
Gebrek aan politieke druk
Zero Emission | Ecomobiel, waar E-Trucks Europe al twaalf jaar aan deelneemt, heeft volgens Beukers ook een verschuiving meegemaakt. "In het begin lag de focus puur op mobiliteit, nu is de beurs meer gefocust op de bredere energietransitie. De scope is omvangrijker. Waar ik me wel zorgen om maak, is het afnemen van politieke druk om te verduurzamen. Je ziet dat tijdslijnen worden verschoven. Waar we eerst riepen dat binnensteden in 2025 schoon moesten zijn, is dat nu 2030. Van het gas af krijgt gezien de netcongestieproblematiek minder urgentie. In mijn ogen zijn mensen zijn inmiddels best verduurzamingsmoe en als de politieke druk dan wegvalt, gebeurt het gewoon niet meer.”
Voor de toekomst is Beukers echter optimistisch. "We laten ons niet uit het veld slaan en blijven inzetten op innovaties die duurzaam transport mogelijk maken.”