“Een deelauto vervangt tot zo’n 10 privéauto’s”
Jeroen Schutter
Amsterdam is in trek bij bewoners, bedrijven en bezoekers. En dat is te merken. De openbare ruimte wordt steeds intensiever gebruikt en de leefbaarheid en bereikbaarheid staan onder druk. Jeroen Schutter, programmamanager Deelmobiliteit bij de gemeente Amsterdam, legt uit hoe deelmobiliteit bijdraagt aan een autoluwe en groene stad.
Waarom stimuleert Amsterdam deelmobiliteit?
“Amsterdam groeit en het aantal fietsen, scooters en auto’s neemt toe en daarmee de druk op de openbare ruimte. Auto’s staan zo’n 23 uur per dag stil, maar nemen wel veel ruimte in op straat. Als we de stad leefbaar en toegankelijk willen houden moeten we voertuigen met elkaar gaan delen. Een deelauto vervangt tot zo’n 10 privéauto’s en heeft tientallen unieke gebruikers. Bovendien maken de gebruikers minder autoritten omdat ze kritischer reizen. Door deelvervoer te stimuleren zijn er minder parkeerplekken nodig en komt er meer ruimte op straat voor bijvoorbeeld spelen en fietsenrekken. Daarbij komt dat deelvoertuigen nieuwer of elektrisch zijn. In 2025 moeten alle commerciële deelvoertuigen uitstootvrij zijn; nu is dat 50/50. Goed voor de luchtkwaliteit.”
En wat heeft de Amsterdammer daar aan?
“Door over te gaan van bezit naar gebruik heb je een hoop minder gedoe en bespaart het je ook nog eens geld. Je hebt geen verzekeringen, belasting of onverwachtste kosten meer en krijgt daar nieuwe en schone vervoersmiddelen voor terug waar je vrij uit kunt kiezen. Een stilstaande auto kost gemiddeld 250 tot 450 euro per maand en dan heb je nog geen meter gereden. Als je minder dan 10.000 km per jaar reist is deelvervoer goedkoper dan een privéauto. Dagelijks kunnen Amsterdammers nu al kiezen uit 700 elektrische deelscooters en zo’n 2.750 deelauto’s. Van klassieke deelauto’s met een vaste parkeerplek, tot aan free-floating deelauto’s die je overal kunt ophalen en gratis kunt parkeren in Amsterdam. Naast commerciële aanbieders zijn er ook Amsterdammers die hun auto delen. Bijvoorbeeld via Snappcar.”
Hoe stimuleert Amsterdam deelmobiliteit in de stad?
“Sinds vorig jaar hebben we een loket waar aanbieders en gebruikers terecht kunnen met vragen. Aanbieders helpen we zo om sneller een passend aanbod op straat te plaatsen en dat is nodig. Want we willen, nu het steeds populairder wordt, dat er voldoende beschikbaar zijn.
Met de deelscooters zijn we druk aan het experimenteren. We denken namelijk dat het gebruik van deelscooters het aantal auto’s en autoritten in de stad terugdringt. We monitoren dit en over twee jaar kijken we wat het resultaat is. En aan vier aanbieders van deelfietsen hebben we tijdelijke ontheffingen verleend voor in totaal 1.400 (elektrische) deelfietsen, waaronder bakfietsen. Als corona voorbij is komen deze op straat te staan bij voornamelijk metrostations en P+R’s. Erg handig voor de ‘last mile’ voor bijvoorbeeld een werkafspraak. Ook hier monitoren we wat dit gaat doen. De vraag naar deelmobiliteit stimuleren we door goed uit te leggen wat de voordelen zijn. Bijvoorbeeld tijdens live-events als een verhuizing of het behalen van een rijbewijs, maar ook met een stadsbrede campagne.”
En hoe zit het met Mobility as a Service?
“Amsterdam wil een voortrekkersrol spelen in nieuwe mobiliteitsconcepten en ondersteunt daarom Amaze. Een van de zeven landelijke Mobility as a Service pilotprojecten en die dit jaar in Amsterdam gaat lopen. Een app waarmee je je je hele reis van deur tot deur kunt plannen, boeken en betalen. Dit gaat verder dan deelmobiliteit, maar deelmobiliteit speelt wel een cruciale rol in het succes van MaaS. Gebruikers verwachten namelijk dat de reis gemakkelijk, snel en goedkoop is en deelmobiliteit kan hieraan een bijdrage leveren.”
Op de beursvloer van Zero Emission | Ecomobiel 2021 komen uiteraard ook Mobility as a Service oplossingen aan bod. Voor meer informatie over deelvervoer in Amsterdam gaat u naar www.amsterdam.nl/deelvervoer.