Fountain Fuel: doén waar anderen alleen over praten
Expert aan het woord
Het was Jeremy Rifkin die met zijn boek De Waterstofeconomie in 2001 de wereld wakker schudde. George Bush adopteerde net als zijn Europese evenknie José Manuel Barosso het gedachtegoed en zorgde voor beleid en een investeringsklimaat in de Europese Unie om de waterstofeconomie aan te jagen. Onafhankelijkheid van het Midden-Oosten en anticiperen op de op handen zijnde ontwikkelingen als netcongestie en klimaatproblematiek waren de voornaamste redenen. Ook Stephan Bredewold sloeg aan op de boodschap: “We moeten met z’n allen naar zero-emissie mobiliteit, stabiele prijzen realiseren en zorgen dat we onafhankelijk zijn van van dubieuze regimes. Dat gaat 100% zeker gebeuren. In het gehele energiesysteem is waterstof een onvermijdelijke schakel. Mobiliteit is daarbij het laaghangend fruit. Wij zien waterstof in mobiliteit als accelerator en katalysator van de waterstof economie”. Hij besloot samen met Steef Severijn zelf ook een concrete stap te zetten en richtte Fountain Fuel op.
“We richten ons met Fountain Fuel niet alleen op waterstof, maar ook op elektrisch laden. In de branche heerst er een stammenstrijd tussen deze twee mogelijkheden, wij zien de oplossing juist in de mix. Dat heeft twee redenen. Ten eerste heeft de mobiliteit beide opties nodig. De ene techniek is in bepaalde situaties handiger dan de andere. Daarnaast geloven we in dubbele functies voor onze Fountain Fuels. In de basis leveren we energie voor mobiliteit, maar onze Fountain Fuels kunnen ook als een energiehub fungeren en bijvoorbeeld overtollige energie bufferen. Deze energie kunnen we dan inzetten voor bedrijven rond onze stations. Hiermee ontlasten we het elektriciteitsnet.” Bredewold vervolgt: “Dit vergt een andere manier van denken en ondernemen. Dit is vergelijkbaar met de situatie van zestig jaar geleden, toen kolenhandelaars de transitie maakten om tankstations en wasstraten te gaan exploiteren in plaats van het slepen met zakken steenkool.”
Meer mogelijk met SWiM-subsidie
“Met het risico dat ik als waterstofgekkie word weggezet: de toenemende netcongestie maakt waterstof aantrekkelijker en gaat de adaptatie ervan zeker versnellen. Je kunt geen krant openslaan zonder berichten over ongemakken rondom aansluitingen,” vertelt Bredewold.
Truckfabrikant MAN heeft recent een nieuwe waterstoftruck geïntroduceerd. En ook Stellantis importeert nu diverse waterstofbestelbusjes naar Nederland. Hierdoor ontstaat volgens Bredewold veel interesse voor rijden op waterstof in de logistieke sector. “De vraag naar waterstof wordt groter en de subsidiemogelijkheden worden ruimer - dat heeft effect.” Bredewold doelt onder meer op de SWiM-subsidie van RVO. De Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM) is bedoeld voor bedrijven die in een samenwerkingsverband investeren in waterstof. Zo’n consortium moet in ieder geval bestaan uit:
- één exploitant van een waterstoftankstation
- ondernemers die een truck of bestelbus op waterstof willen gaan rijden
Fountain Fuel is een van de waterstoftankstation exploitanten die met een consortium aan deze subsidieronde zal meedoen. Bredewold: “De SwiM-subsidie maakt waterstof nu haalbaar, betaalbaar en straks ook schaalbaar.”
Samenwerken moet
“Gelukkig komen er steeds meer vulpunten voor waterstof. In Nederland zijn wij een partij die heel hard aan waterstofmobiliteit trekt. ER staan zeven Fountain Fuels in de planning en ondertussen worden met diverse partijen gesprekken gevoerd om op meer locaties Fountain Fuels neer te zetten.”
“Die trekkersrol past ons goed,” vervolgt Bredewold. “We trekken ook graag de kar voor partijen die ook de switch naar waterstofmobiliteit willen maken. Dat heeft alles te maken met de noodzaak om volume te maken. We kunnen en willen dat niet alleen realiseren. Techniek, service en financiering zijn een andere tak van sport dan bij de reguliere fossiele brandstoffen markt. Daarom stellen we onze kennis op het gebied van onder meer techniek, inkoop en subsidies beschikbaar in samenwerkingsverbanden. En tijdens beurzen en events, zoals de Ecomobiel beurs, natuurlijk.”
Je kunt met Stephan Bredewold op de vakbeurs in gesprek gaan , waar hij als een van de sprekers op het podium te zien is.