Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

H2 Marine Solutions wint de Waterstof Innovatie Award


Op de vraag waarom zijn startup dit jaar winnaar van de award is, antwoordt directeur Cees van Bladel: “Onze emissieloze coachboot voor de zeilsport is marktrijp en toepasbaar voor verschillende gebruikers van kleine, snelle boten. Denk hierbij aan de politie, de kustwacht, de KNRM, havendiensten en de marine. Deze innovatie voldoet in alle opzichten aan de eisen rondom haalbaarheid en houdbaarheid die Vakbeurs Energie voor het winnen van de award stelt.”

Schone sport, maar vervuilende support

Het zaadje voor de innovatie van H2 Marine Solutions werd in 2018 door de bondscoach van de Nederlandse olympische zeilploeg geplant. Hij uitte bij het Sailing Innovation Centre (SIC)  -het centrum dat helpt bij het versnellen van innovaties in de zeilsport- zijn wens inzake emissieloze coachboten. “De zeilsport staat bekend als een schone sport  -zeilers maken immers gebruik van windenergie- maar feit is dat de ca. 400 bezinegedreven coachboten tijdens een groot WK meer uitstoot veroorzaken dan alle wagens tijdens een Formule 1 seizoen  bij elkaar. Ik ging vanuit het SIC als projectleider aan de slag. Samen met diverse partijen hebben we een emissieloze oplossing ontwikkeld die we afgelopen augustus tijdens het WK Zeilen in Den Haag hebben gepresenteerd.”

Elektrisch aangedreven middels waterstof

De kracht van de oplossing zit in de combinatie van de onderdelen ervan. De door de projectgroep ontwikkelde aandrijflijn bestaat uit een elektrische motor, een accu, een waterstoftank en brandstofcellen. Een motormanagementsysteem zorgt voor de werking van het geheel. “Coachboten moeten lang en op hoge snelheid dienst doen op het water. Dat betekent dat je voldoende energie bij je moet hebben en een accu is dan niet voldoende. Een grotere accu of meer accu’s wil je ook niet, want dan wordt de boot te zwaar. Dus gebruiken we als extra krachtbron waterstof in combinatie met brandstofcellen als zogenaamde range extender. Deze innovatie is veelbelovend voor andere partijen die hun werk met snel varende, kleine boten verrichten.”

Digital twin zorgt voor maatwerk

Startup H2 Marine Solutions is uit dit project voortgekomen en kan rekenen op financiering en input van diverse partners. Op dit moment doet de TU Delft (de universiteit was reeds onderdeel van de projectgroep, red.) onderzoek naar het modelleren van de volledige aandrijflijn. “De coachboot heeft standaard vier kilogram waterstof aan boord, samen met de zeventig kilo wegende tank. Wat gebeurt er met de actieradius en snelheid als je acht kilo waterstof mee wilt nemen of juist de accu wilt vergroten? De digital twin die TU Delft ontwikkelt, geeft straks het antwoord. Dit model biedt ruimte voor simulatie en de ontwikkeling van de juiste oplossing voor toekomstige klanten. Aan een politieboot kleven immers andere eisen dan aan een boot voor personenvervoer.”

Over de award

Dutch Hydrogen Days (3 dagen waarin alle waterstof activiteiten worden gebundeld op Vakbeurs Energie, Zero Emission | Ecomobiel en Industrial Heat & Power) daagt de markt graag uit. Dat doet de vakbeurs namens beursorganisator 54 Events onder meer met de Waterstof Innovatie Award: een prijzenpakket ter waarde van € 15.000,-. Op deze manier draagt de beurs nog meer bij aan het stimuleren van de meest kansrijke initiatieven op het gebied van waterstof. De Waterstof Innovatie Award richt zich op de twee H’s: haalbaarheid en houdbaarheid. Is het product technisch rijp en innovatief genoeg? Zit de markt op deze innovatie te wachten en is er überhaupt een verdienmodel? Jurylid Alice Krekt: “De jury is zeer enthousiast over deze innovatie. Een mooie oplossing, en een goede showcase voor de toepassing van waterstof.”

Ook wat houdbaarheid schiet deze innovatie raak. De emissie-vermindering is zowel aantoonbaar als meetbaar en de combinatie van elektrische motor met waterstof als extender heeft alles in zich om de nieuwe standaard te worden. Krekt besluit: “Uit mijn gesprekken met varende dienstverleners in de Rotterdamse haven weet ik dat de markt op zoek is naar slimme en praktische oplossingen. Iedere organisatie heeft zijn type schip met een uniek vaarprofiel. Met deze prijs stimuleren we doorontwikkeling van deze innovatie, en meer impact. “

Ga terug