Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Happy hydrogen: de Waterstof Challenge

Happy hydrogen: de Waterstof Challenge 

Op 8 oktober is het wereldwijd Happy Hydrogen Day. In Nederland start dan een bijzondere versie van de Waterstof Challenge.

In Amerika kort men 8 oktober af als 10.08. Dat lijkt op het atomair gewicht van waterstof (1,008 gr/mol). Waterstof is een belangrijk element in de energietransitie. Waterstof heeft de hoogste energiedichtheid, wat betekent dat je meer energie in een kilogram waterstof kan opslaan dan in welke andere stof dan ook. En waterstof is 100% recyclebaar: als je het in een brandstofcel mengt met lucht (O2) ontstaat er energie én water (H2O).

Die eigenschappen maken waterstof ook interessant om te gebruiken voor mobiliteit. Maar ons land telt echter nog maar drie openbare lokaties waar je waterstof kunt tanken: Rhoon, Helmond en Arnhem (350 bar). Binnenkort opent een station in Den Haag en Arnhem (700 bar). En dat is nog maar een voorproefje, er openen ook stations in Groningen, Pesse, Amsterdam, Utrecht en Roosendaal.

Hoe is het om op waterstof te rijden? De deelnemers aan de Waterstof Challenge gaan het ervaren. Zij starten ’s ochtends bij het nieuwe dealerpand van Toyota Louwman in  Ridderkerk en proberen dan zo veel mogelijk punten te verdienen. Ze krijgen punten voor elke gereden kilometer, voor elk bezocht tankstation en voor elk herkenningspunt dat ze aandoen. Daarnaast kunnen ze punten verdienen met creatieve opdrachten (beste foto, video en/of blog) waarin ze hun ervaringen delen. Om stipt 17:00 uur moeten ze zich melden aan de finish bij Ecomobiel in Den Bosch.

De Waterstof Challenge is een evenement dat in 2017 voor het eerst startte in Deventer met zes waterstofauto’s. Sindsdien is het evenement stormachtig gegroeid. Op 9 september startte de eerste Duitse variant in Stuttgart. De kracht van het evenement is dat het laat zien dat duurzame mobiliteit gewoon leuk kan zijn. Het publiek kan de verrichtingen van de deelnemers online volgen via een webportal.

Deelname is met name interessant voor de koplopers die al op waterstof rijden én de organisaties die koploper willen worden. Want het aantal geregistreerde waterstofauto’s bedroeg per eind juli 2019 134 stuks. Dat mogen er meer worden, net als het aantal tankstations.

De ontwikkelingen lijken nu ook in Nederland in een stroomversnelling te komen. De eerste waterstofauto’s op de Nederlandse markt waren de Hyundai iX35 en de Toyota Mirai. Nu bekend is dat er steeds meer waterstofvulpunten komen, trekt ook de verkoop van waterstofauto’s aan. Waterstof wordt gezien als een geschikte oplossing voor ‘heavy users’. Zo rijdt in Den Haag een taxivloot van 35 waterstofauto’s rond. En er zijn tal van ontwikkelingen op het gebied van bestelbussen, stadsbussen en vrachtwagen.

Deelnemers kunnen zich aanmelden via de website van de Waterstof Challenge.

Ga terug