Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws item

Column: Het toverwoord is mega-solar carports

Door Johnny Nijenhuis


Afgelopen editie van Zero Emission | Ecomobiel heb ik het zo hard mogelijk van de daken geschreeuwd: ga mega-solarcarports aanbieden aan bedrijven die met eTrucks rijden. En met schreeuwen, bedoel ik ook daadwerkelijk schreeuwen, want blijkbaar hebben de goede jaren de zonne-ondernemers blind gemaakt voor de overduidelijke kansen die er liggen. Ze hebben echt uitstekend werk geleverd, de afgelopen jaren. Maar nu de markt een beetje inzakt, zie je dat ze zich steeds meer gaan richten op allerlei exotische zaken, zoals thuisbatterijen, energiemanagementsystemen of hippe apps. Terwijl er prachtige businesscases voor het oprapen liggen, waarbij je gewoon zonnepanelen kunt blijven leggen.

Het toverwoord? Mega-solar carports!

En nu niet gelijk roepen dat zonnepanelen op carports niet rendabel zijn, eerst even verder lezen:

  • Het kost ongeveer 11 cent per kWh om zonnestroom op te wekken op een mega-solar carport. Die stroom moet je opslaan, omdat je je eTrucks meestal 's nachts wilt opladen. Tel je deze kosten erbij op, dan kom je rond de 25 cent per kWh uit.
  • Dan moeten we de HBE's nog meenemen. Voor 100% groene HBE’s krijg je zo’n 11 cent per kWh, tegenover 4,6 cent per kWh bij normale netstroom. Oftewel: een voordeel van 6,4 cent per kWh die je netto kunt meenemen in de businesscase. 📝
  • Zet je dit af tegen de kosten voor een kWh stroom uit het net, zo'n 21 cent, dan is die businesscase ineens bést wel interessant!💰

En dan zijn er nog de voordelen van mega-solar carports voor transportbedrijven.

  • Bij mega-solar carports hoeven transportbedrijven geen losse laadpalen meer te plaatsen, want de laadkabel kan verbonden worden aan de constructie van de carports. Dat betekent: minder geld kwijt aan parkeerruimte
  • Elke laadpaal neemt minimaal 75 centimeter in beslag. Met een laadkabel van boven kun je meer vrachtwagens kwijt op dezelfde parkeerplaats.
  • Hoe goed chauffeurs ook zijn, af en toe gaat er gewoon een laadpaaltje om. Dat is verleden tijd bij een mega-solar carport. Minder vervangingskosten
  • Het aanleggen van laadinfrastructuur is geen kleine klus. Graafwerk, breekwerk, herstelwerk, noem maar op. Als je eenmaal wat hebt laten aanleggen, zul je niet snel uitbreiden. Terwijl de situatie daar wel om kan vragen. Met een mega-solar carport is uitbreiden een eitje: met de hoogwerker een extra kabel aanleggen en klaar.

Dit is in het kort wat ik in mijn column vertelde. Er liggen gewoon zat kansen voor zonnepanelenboeren, je moet ze alleen wel even zien.

Ga terug