Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Investeren in emissieloos vervoer doe je samen


Met Dirk-Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik

Introductie door Johnny Nijenhuis, e-truck expert en ambassadeur van Zero Emission | Ecomobiel:

“Ik kan het me nog goed herinneren, de eerste ontmoeting met Dirk-Jan van Schaik. Ik mocht een presentatie geven voor de deelmarkt kiepertransport. Mijn ervaring was dat deze deelmarkt nou niet bekend stond om haar progressieve beeld rondom elektrische vrachtwagens. Maar na de eerste kennismaking met Dirk-Jan moest ik dat beeld bijstellen.

Sterker nog. Millenaar & van Schaik laat met 19 elektrische vrachtwagens in het asfalttransport zien, wat tot anderhalf jaar geleden volstrekt onmogelijk werd geacht. Nee, de kosten van een elektrische vrachtwagen zijn nog niet lager dan die van een dieseltruck. Maar met goede partners en een duidelijke blik op de toekomst, durft Millenaar & van Schaik die voortrekkersrol wel aan.”

Millenaar & van Schaik is op het gebied van asfalttransport een van de grootste vervoerders van Nederland. Op moment van schrijven heeft de transporteur een vloot van 115 trucks waarvan er negentien elektrisch zijn. Volgens commercieel directeur Dirk-Jan van Schaik is emissieloos transport te toekomst. “Ik ben ervan overtuigd dat zowel elektrisch als waterstoftransport over een jaar of vijf domineren. Op dit moment is het echter vooral nog pionieren. Dat heeft te maken met de hoge kosten in aanschaf van de trucks, de moeilijkheden rondom de aanleg van de laadinfrastructuur en met het gebrek aan netcapaciteit. Maar het ideaalplaatje komt elke dag dichterbij, we worden er met elkaar steeds beter in.”

Over de aanschaf van e-trucks in Van Schaik resoluut: “Als de verlader of opdrachtgever niet bereid is om mee te betalen, moet je het niet doen. Een dieseltruck schaf je aan voor zo’n € 110.000,-, een e-truck kost vier keer zoveel. Om deze investering enigszins onderbouwd te krijgen, zijn goede afspraken voor de lange termijn nodig. Zeker gezien de marginale marges in onze branche. De negentien e-trucks in onze vloot zijn dan ook mede mogelijk gemaakt door opdrachtgevers die optimaal duurzaam willen opereren en daarvoor bereid waren om een langetermijnrelatie met Millenaar & Van Schaik aan te gaan. Deze omzetgarantie maakte de aanschaf van onze huidige elektrische vloot mogelijk.”

Steeds vaker kiezen voor e-trucks

Volgens van Schaik is het een misverstand dat gebruik van elektrische trucks financieel voordeliger is dan gebruik van dieseltrucks. “Wij hebben voor een uur transport € 30,- aan diesel nodig. Een uur rijden met een zwaarbeladen e-truck staat gelijk aan € 55,- stroomkosten. Waar ons voordeel dan wel zit? In de uurtarieven, die meer dan twee keer hoger liggen dan reguliere tarieven en de zekerheid dat ik ze vijf jaar lang onbeperkt kan inzetten. Na die termijn vervalt de gegarandeerde afname, we gaan er als bedrijf vanuit dat elektrisch tegen die tijd mainstream is en we de trucks voor het reguliere werk kunnen inzetten. Dat risico durven we wel te nemen. Natuurlijk helpt de komende regelgeving ook. Je ziet dat de hele GWW-sector door de stikstof- en CO2-uitstoot op zijn gat ligt. De enige manier om dat de boel weer overeind te krijgen is met zero emissie-maatregelen en daar beschikken we dus in toenemende mate over. Voor elke twee dieselvrachtwagens die we afschrijven komt één dieselvariant en één e-truck voor terug. Dat omslagpunt zal snel anders worden.”

Waterstof in het vizier

Millenaar & Van Schaik heeft op het gebied van waterstof inmiddels ook verkennend werk verricht. “Vervoer op waterstof staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar het is absoluut onderdeel van de toekomst. Zeker voor het zwaardere vervoer zoals bij ons het geval is. Ik geloof dat het marktaandeel van waterstof over drie jaar significant is.”

Positieve geluiden uit de glazen bol van Van Schaik

“Er zijn partijen in onze business die van de duurzaamheidsdoelen in de stress schieten. Hoewel ik het absoluut niet zo ervaar -ik hou wel van een flinke uitdaging- heb ik daar wel begrip voor. Het kunstje dat we al veertig jaar doen, wordt in de dagelijkse praktijk écht anders. Alles moet namelijk op de schop: je moet rekening houden met laadtijden, er moet hierdoor anders gepland worden en chauffeurs op een elektrische truck zijn andere type personen dan chauffeurs op een dieselvariant. De laatste groep gaat volgens een van mijn chauffeurs liever op de kermis in een botsauto rijden dan in een zo’n schoon, trillingvrij en geluidsarm voertuig. Ondanks deze uitdagingen ben ik ervan overtuigd dat we er over een jaar of vijf heel anders voor staan. Het laden zal veel sneller gaan en de actieradius zal veel groter zijn. Kijk naar de ontwikkelingen in de telefonie. Twintig jaar geleden was mijn mobiel zo groot als een attachekoffer en geoutilleerd met snoer en hoorn. Inmiddels is het ding vele malen kleiner en kunnen we er van alles mee. Een soortgelijke ontwikkeling verwacht ik op het gebied van emissieloos rijden ook.”

Ga terug