Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

“Johnny, wat zeg je nou? Een tussenjaar voor de e-truck?"

De column van Johnny Nijenhuis


Het ligt er een beetje aan, wat je een tussenjaar noemt. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het absolute aantal registraties van elektrische vrachtwagens in 2024 een stuk hoger zal liggen dan in 2023. Toch zie ik een tussenjaar aankomen. Om een aantal redenen.

Column, door Johnny Nijenhuis

Ten eerste start volgend jaar in enkele tientallen steden de zero-emissie zones. Bij het overstappen op elektrische vrachtwagens komt veel meer kijken dan het zetten van een handtekening onder een orderbevestiging van een elektrische vrachtwagen. Wellicht lijkt het af en toe dat de kosten voor een elektrische vrachtwagen al lager zijn dan die van een diesel, maar in de praktijk is dat (op dit moment) zeker nog niet het geval. Dat betekent dat de ondernemer moet investeren in een duurdere oplossing. Bovendien vereist die duurdere oplossing hele andere competenties van de mensen binnen het bedrijf. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor de vrachtwagens die veel in de binnenstad komen nog snel even een diesel op papier wordt gezet. Op die manier ben je tot 2030 gered.

Een tweede reden voor het tussenjaar is het gebrek aan beschikbare voertuigen. Volvo en Renault zijn de enige merken die een volwaardig elektrisch productengamma hebben. Zeker als we kijken naar het segment van 4x2 trekkers is de keuze heel beperkt. Daar had in 2024 verandering moeten komen, maar de aankondigingen van de verschillende merken houden geen gelijke tred met de daadwerkelijke uitlevering van de trucks. Ik ken een aantal zeer gemotiveerde transportondernemers die graag met hun elektrische trucks willen rijden. Helaas gooien levertijdvertragingen op dit moment roet in het eten. Voor het einde van 2024 verwacht ik geen sterke groei  -ten opzichte van 2023- in het aantal nieuw geregistreerde elektrische vrachtwagens.


Ter illustratie: Als ik de cijfers van het RDW erbij pak en kijk naar de registraties van het aantal elektrische vrachtwagens in Nederland, dan zien we de afgelopen jaren een duidelijke groei. In totaal zijn er 740 elektrische vrachtwagens geregistreerd. Daarvan werden er 416 in 2023 geregistreerd. Een fikse groei ten opzichte van 2022, toen er 112 e-trucks werden geregistreerd.


Als we kijken naar het lopende jaar tot vandaag (21 maart, red.) dan zien we 113 nieuw geregistreerde elektrische vrachtwagens. Het aantal registraties in de eerste drie maanden van 2023 was 88. Dat is een groei van 28%. Als we die groei als uitgangspunt nemen voor de rest van het jaar, komen eind dit jaar rond de 550 nieuwe elektrische vrachtwagens uit.

Ondanks tussenjaar toch positief gestemd

Hoewel ik graag als pleitbezorger van elektrische vrachtwagens naar voren treed, zie ik 2024 toch écht als een tussenjaar. Het aantal nieuwe registraties zal weer groeien ten opzichte van 2023, maar niet zo explosief als wellicht vooraf voorzien was. Maar laat je niet ontmoedigen! Veel van de tegenvallers die we in 2024 te verwerken krijgen, zullen we in 2025 gaan inhalen. De eerste helft van 2025 zullen alle zeven grote merken een 4x2 trekker leveren met een volwassen actieradius. Wat in het vat zit, verzuurt niet.

Tegelijkertijd biedt het transportondernemers ook weer nieuwe kansen. Het is de doelstelling om medio 2024 de SPuLa live te zetten. De SPuLa is de nieuwste telg in de familie van ondersteunende maatregelen voor elektrische vrachtwagens. Wat deze regeling in het kort inhoudt? Vanaf halverwege dit jaar kun je 50% subsidie krijgen op de kosten voor goed advies over laadinfrastructuur. Daarbovenop krijg je 20% tot 40% korting op de aanschaf van een laadpaal. Zulke subsidies zijn goed voor vele duizenden euro’s ondersteuning. Geld dat er écht toe doet. En dat nog wel in het tussenjaar 2024.

Ga terug