Special Stadslogistiek - Michael Lok (HopOn): 'Aan de vooravond van een transitie'
In de spotlight: HopOn®, een licht elektrisch voertuig voor last-mile-leveringen. HopOn heeft een modulair multifunctioneel platform voor met een laadvermogen van 250 kilo en is hiermee uitermate geschikt voor logistieke doeleinden. We spreken eigenaar Michael Lok.
“We staan aan de vooravond van een transitie in binnenstedelijke gebieden. Nog even en de zero emissie-zones zijn van kracht. Fossiel aangedreven voertuigen worden vanaf dat moment gefaseerd geweerd en maken plaats voor een nieuw type voertuigen.”
De stad niet onbeperkt toegankelijk
“De tijd dat er honderd bestelbusjes door jouw straat rijden, is bijna verleden tijd. Straks zijn het wijkhubs en elektrische voertuigen die de klok slaan. Nog niet iedere ondernemer heeft het besef dat dit eraan zit te komen. Dat je straks niet meer de stad in kunt rijden om voor een winkel te laden en lossen. Maar het is de realiteit van morgen, dus we moeten aan de slag. Op functioneel niveau, waarmee ik de realisatie van hubs en elektrisch vervoer bedoel, maar ook wat afspraken betreft. Want als DHL een pakket aan een hub verstrekt, wil deze partij wel inzicht hebben in hoe en wanneer de lokale logistieke dienstverlener het pakket aflevert bij de uiteindelijke klant.”
Fossiel maakt plaats voor elektrisch
“Grote, fossiel aangedreven voertuigen komen straks de stad niet meer in. Daarvoor in de plaats komen kleinere, elektrische voertuigen. Wij proberen daar een invulling aan te geven. HopOn is de perfecte voertuig om vracht mee te vervoeren. Drie kuub / 500kg krijgen we gemakkelijk mee in de HopOn met aanhanger. Onze eerste serie is bijna volledig afgenomen. We verwachten in het derde kwartaal ook een productielijn in Nederland op te zetten”
Gebruikers in verschillende segmenten
In Antwerpen wordt de HopOn al volop ingezet. “Deze gemeente is geen fan van laadpaalpleinen in de binnenstad. Een slimme ondernemer heeft daar een oplossing voor bedacht: mobiele laadpalen. Als eigenaar van een elektrische auto bestel je eenvoudig via de app een mobiel laadpunt en voor je het weet, staat er een HopOn met snellader voor je neus.” De HopOn wordt in Nederland reeds ingezet voor het vervoeren van kleinschalig vuil en op campussen voor vervoer van kantoorbenodigdheden. Ook klusbedrijven maken dankbaar gebruik van deze oplossing. “Je hebt geen vergunning of ontheffing nodig en mag dit voertuig zelfs op de stoep parkeren. Zo zijn er diverse segmenten te bedenken waar de HopOn van toegevoegde waarde kan zijn. Extra bijzonder is dat een brommerrijbewijs genoeg is om het wagentje te besturen.”
Pay by use
Wie denkt aan binnenstedelijk emissieloos vervoer, denkt al snel aan cargofietsen of elektrische bestelbussen. De HopOn is misschien wel de gulden middenweg. Hij is stabieler dan de fiets en voordeliger dan de bestelbus. Het multifunctionele voertuig is bovendien uit te breiden met een aanhanger en om te bouwen tot de gewenste configuratie. Hiermee liggen gebruik door hubs en pay by use binnen de mogelijkheden. “Daarover zijn we dan ook volop in gesprek,” besluit Lok zijn betoog. We houden je op de hoogte!