Miljoenen over voor emissieloos materieel
De subsidieregeling voor emissieloze bouwmachines is dit jaar niet volledig benut. Op de laatste dag van de subsidieronde waren er miljoenen euro’s over. Vorig jaar raakte al het geld juist snel op. Investeringen in emissieloos materieel stagneren, denkt de branchevereniging Cumela. “Dat lijkt een direct gevolg van het verlagen van de subsidie, waar we eerder voor waarschuwden.”
Donderdag was dit jaar de laatste dag voor de subsidieronde, genaamd SSEB. Bedrijven konden tot 12:00 ’s middags aanvragen indienen om een deel van de kosten van de aanschaf van een emissieloze bouwmachine terug te krijgen van de overheid. Maar uiteindelijk is het totale subsidiebedrag van 36 miljoen euro niet volledig benut.
Op woensdag, de dag voor de laatste dag, was er nog negen miljoen euro over. Dat bevestigt een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de subsidieregeling coördineert, tegenover Infrasite.
Kritiek op subsidieregels
Bedrijven hebben dus geld laten liggen. Een grote verandering ten opzichte van de subsidieronde van vorig jaar, toen al het geld in korte tijd op was. De branchevereniging Cumela denkt te weten waarom. Door een aanpassing van de subsidieregels waren de uitkeringen per aanvraag dit jaar lager. Bedrijven kregen dus minder geld terug voor een machine.
“Het lijkt erop dat dit ervoor heeft gezorgd dat ondernemers nog afwachtender zijn geworden bij het doen van investeringen”, schrijft de branchevereniging. “Daarbij speelt het ook een rol dat veel opdrachtgevers nog niet emissieloos uitvragen of dat de meerkosten onvoldoende vergoed worden.”
Waar blijft de transitie?
Veel opdrachtgevers streven er wel naar om meer emissieloos uit te vragen. Tientallen gemeenten en andere opdrachtgevers hebben beloofd om de komende jaren vaker te eisen dat aannemers met emissieloos bouwmaterieel werken, en hier ook geld en andere middelen voor beschikbaar te maken.
Er zijn genoeg verhalen van bouwprojecten die al deels of volledig met emissieloos materieel worden uitgevoerd. Een terugkerend thema is wel de prijs. Emissieloos bouwen kan om verschillende redenen veel kosten.
Gemeenten en andere opdrachtgevers kunnen dit jaar elk een miljoen euro krijgen van het Rijk om een deel van die kosten te dekken, bijvoorbeeld door te betalen voor de aanleg van laadinfrastructuur.
Met deze aparte regeling, de zogeheten SPUK SEB, is er tot 2029 meer dan 200 miljoen euro beschikbaar. De hoop is dat een massale transitie naar emissieloos materieel daardoor dichterbij komt.
Bron: Spoorpro en Infrasite.nl