"Samenwerking nodig voor emissievrije toekomst"
Interview met Jan Schouten (Volvo Trucks Nederland)
Ongeveer 45% van de vrachtwagenritten in Europa is minder dan 300 kilometer. Dat kan inmiddels prima elektrisch. Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, zal op Ecomobiel uiteen zetten hoe Volvo Trucks ‘samen op weg wil gaan naar een emissievrije toekomst’.
“Volvo Trucks levert inmiddels veel elektrisch, maar ook waterstof en alternatieve brandstoffen zijn in ontwikkeling. Elektrisch leven we nu al, terwijl we met waterstof – zowel met brandstofcel als waterstofverbrandingsmotor – volop in ontwikkeling zijn. Daar rijden nu testtrucks mee rond.”
“Elektrisch is de eerste grote stap. Maar ook daar is nog het nodige op te lossen. De trucks zijn er inmiddels. Die leveren we nu dag in dag uit. Maar klanten moeten wel wennen aan elektrisch rijden en de laadinfrastructuur moet er wel zijn. Daarom ook dat ‘samen op weg naar een emissievrije toekomst’. Wij leveren de trucks en zoeken de samenwerking op met laadpaalleveranciers, klanten, verladers en overheid. Voor ons is ‘partnership het nieuwe leadership’. Dat geldt ook voor innovatie. Een partnership is beter dan zelf opnieuw het wiel uitvinden.”
Complex speelveld
“De elektrische trucks die we nu leveren zijn prima geschikt voor de ritten tot 300 km, wat ongeveer 45% van de vrachtwagenritten in Europa is. Daarbij is batterijtechniek volop in ontwikkeling en wordt de actieradius steeds groter. Dat heeft wel consequenties voor de lengte en het gewicht van de truck. En een grotere batterij moet je ook weer snel genoeg kunnen opladen. Het is kortom een complex speelveld geworden, waar je de samenwerking echt nodig hebt.”
“Voor de echt lange afstand en waar geen goede laadinfrastructuur is, is waterstof een oplossing. Maar dat is nog volop in ontwikkeling en is nog wel duur. Het is ook veel minder energie-efficiënt dan batterij-elektrisch, onder meer doordat er bij de omzettingen nogal wat energie verloren gaat. De brandstofcel werkt veelal samen met een batterij, maar die wil je wel zo klein mogelijk houden. Ondertussen moet een vrachtwagen wel volgeladen een berg op kunnen.”
“Opvallend is trouwens dat de helft van de elektrische trucks die we in Nederland leveren, bouwgerelateerd is. Dat komt vooral door de aanbestedingen van de overheid en de stikstofregels. De andere helft van de trucks is voor binnenstedelijke inzet en regionale distributie.”
Keynote: 'Samen op weg naar een emissievrije toekomst'
Woensdag 11 oktober, 15:30 - 16:30 uur
Zero Emission | Ecomobiel, Podium Mobiliteit
Gratis ticket voor de vakbeurs: https://www.databadge.net/nrgy2023/reg/eco/