Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws item

Sligro creëerde laadplein voor 50 trucks

Het uitblijven van extra netcapaciteit was geen struikelblok


Sligro Food Group is in oktober tijdens Zero Emission | Ecomobiel 2024 uitgeroepen tot winnaar van de Logistiek Laadplein Award voor hun baanbrekende aanpak in de elektrificatie van transport in Amsterdam. Uit twintig genomineerden belandden Sligro, Albert Heijn en het afvalteam van de Gemeente Tilburg in de finale, waarna Sligro overtuigend als winnaar uit de bus kwam. De jury prees Sligro's slimme oplossingen voor laaduitdagingen in een congestiegebied. Met een laadplein voor zestig e-trucks, zonnepanelen, energieopslag in vriescellen en de inzet van een laadmeester wist het bedrijf innovatief en efficiënt om te gaan met beperkte energiebeschikbaarheid.

In gesprek met Yvonne Poels, manager transport bij Sligro Food Group.

Een pioniersgeest en lef
Sligro is zeker al vijftien jaar actief bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot. Het wagenpark speelt hierin een belangrijke rol. In de eerste jaren van de zoektocht naar een minder emissie-strategie bevond de markt zich nog in een fase van onzekerheid over betrouwbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. Reden voor Sligro om deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. In 2022 werd het besluit genomen om vijftig elektrische vrachtwagens aan te schaffen. Deze rigoureuze beslissing getuigt van ondernemerschap en durf om als eerste in de branche een dergelijke grote investering te doen.

Een ambitieus startpunt: Amsterdam
Sligro had niet alleen de durf om het wat betreft de hoeveelheid wagens groots aan te pakken, ook het pilotgebied mocht van enige omvang zijn. Men nam de keuze om te beginnen met een volledig elektrische bevoorrading van de stad Amsterdam. "Het kopen van de vrachtwagens bleek uiteindelijk het makkelijkste deel van het hele verhaal," vertelt Poels. “De grootste uitdaging lag in de laadvoorzieningen.”

De uitdaging van laden
In eerste instantie wendde Sligro zich tot hun interne afdeling, bestaande uit specialisten op het gebied van ontwikkeling, bouw, inrichting en beheer. OBIB had al ervaring met laadpalen voor personenwagens bij het hoofdkantoor en op andere locaties. Een laadplein voor vrachtwagens vraagt echter om een andere aanpak. Omdat Sligro ook diepvries- en koelhallen op de locatie gebruikt, was het een extra uitdaging om de energievoorziening goed te managen. Twee gespecialiseerde partijen maakten berekeningen en adviseerden over oplossingen. Uiteindelijk werd gekozen voor een partner die bereid was om samen met Sligro te pionieren in het ontwikkelen van software en systemen die vrachtwagens en laadpalen optimaal met elkaar verbinden.

Van ontwerp tot uitvoering
De technische uitvoering bleek een intensief proces. Het laadplein moest op een slimme manier worden ingericht, rekening houdend met transformatoren, verdeelkastjes, bekabeling en ruimtegebruik. "We hebben de boel volledig uitgedokterd. Van de optimale positionering van de wagens tot de lengte van de laadkabels," legt Poels uit. Scenario’s werden gesimuleerd en plannen aangepast. In slechts negen maanden werd het eerste laadplein gerealiseerd, met capaciteit voor 25 vrachtwagens.

Leren en optimaliseren
Inmiddels is ook het tweede laadplein opgeleverd, op basis van de reeds opgedane kennis. Ruimtegebrek vereiste een andere positionering van de laadpalen, Mercedes paste zelfs de constructie van de vrachtwagens aan om deze beter te laten aansluiten op de laadfaciliteiten. Dankzij deze grootschalige aanschaf had Sligro een flinke vinger in de pap.

Slimme energiesturing
Het hele systeem wordt aangestuurd door een laadmanagementsysteem dat slim omgaat met de beschikbare energie. "Op de achterkant van een sigarendoos hadden we al bedacht dat we nooit genoeg stroom zouden hebben voor het dom laden van vijftig vrachtwagens. Dat lukt alleen met slimme software," zegt Poels. “Het systeem draait inmiddels en het meeste gaat goed, maar natuurlijk stuitten we af en toe op kinderziektes. De oplossing kan heel eenvoudig zijn, soms zit de stekker niet goed aangesloten, andere keren werkt het managementsysteem niet optimaal.” Sligro blijft dus leren en optimaliseren. Er wordt gekeken naar de invloed van de seizoenen, zoals extra energiebehoefte voor koelmotoren in de zomer, en naar verschillen tussen vrachtwagenmerken. Uiteindelijk wil Sligro de opgedane ervaring gebruiken om de elektrificatie van het wagenpark uit te rollen naar andere locaties in Nederland en later ook naar België.

Een inspiratiebron voor anderen
Het pionierswerk van Sligro trekt de aandacht van andere bedrijven, die regelmatig aankloppen voor advies. "We worden vaak benaderd door bedrijven die hetzelfde willen. Ons vak is echter het bezorgen van goederen aan de horecaklant, niet het verdelen van onze kennis," zegt Poels. “We kunnen dus niet iedereen helpen. We hopen dat publicaties als deze geïnteresseerde bedrijven alsnog een richting geven. Sligro wil niet alleen koploper, maar ook een waardevolle bron van kennis en innovatie in de logistieke sector zijn.”

Ga terug