Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

Nieuws item

“Tijdig nadenken over laden van e-trucks”

Interview met Robert van den Hoed (NKL)


Bij de overstap naar elektrische trucks zullen transporteurs vooral moeten nadenken over het laden daarvan, zowel onderweg als bij het eigen bedrijf. In de kennissessie ‘Laden met e-trucks’ gaat Robert van den Hoed van Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) in op de tools die transporteurs op weg kunnen helpen naar elektrisch rijden.

“We zien dat er inmiddels wel elektrische voertuigen beschikbaar zijn, maar nog niet een heel productgamma. Het is een beetje vergelijkbaar met de markt voor elektrische personenauto’s van tien jaar geleden. Maar dat gaat snel veranderen en over enkele jaren zal er volop keuze zijn.”

“Wat er nu gebeurt is dat ondernemers dat elektrisch transport wel willen proberen en uiteindelijk beslissen het te gaan doen. Dan willen ze er een laadpaal bij hebben en dan blijkt dat geregeld problemen te geven omdat het niet past binnen de bestaande elektriciteitsaansluiting.”

Contact met netbeheerder

“Ondernemers die over willen stappen naar e-trucks moeten beseffen dat ze voor elektrisch rijden andere competenties moeten ontwikkelen die de netaansluiting en inkoop van energie betreffen. Ze zullen vroegtijdig contact met de netbeheerder moeten zoeken om hun groeiplannen te bespreken, bijvoorbeeld voor een vloot van tien voertuigen. Dan kan de netbeheerder aangeven op welk moment een verzwaring van de aansluiting nodig is. Inmiddels hebben de netbeheerders ook een tool ontwikkeld waarmee transporteurs zelf kunnen zien wat ze nodig hebben.”

Alternatieven

“Als verzwaring van de aansluiting nodig is maar niet kan vanwege netcongestie, zijn er nog andere mogelijkheden. Een daarvan is slim laden. Dan laadt een voertuig pas als er stroom beschikbaar is, bijvoorbeeld na bedrijfssluiting. Een andere optie is het gebruik van een batterij. Dat is een extra investering en wij maken ons sterk voor subsidie daarop. Ook kan een bedrijf op termijn, waarschijnlijk vanaf eind 2024, met de netbeheerder gaan praten over alternatieve contracten, waarin tijdgebonden levering is afgesproken. Dan heb je de beschikking over extra stroom op het moment dat het net die ruimte wel heeft. Want in de praktijk is er alleen op beperkte piekmomenten geen ruimte op het net. Ook zonder verzwaring zijn er dus mogelijkheden om toch over te stappen naar elektrisch transport.”

Kennissessie

Laden met e-trucks; welke laadpaal kan ik het beste gebruiken?
Donderdag 12 oktober, 11:45 – 12:25 uur
Zero Emission | Ecomobiel - Podium Mobiliteit

Sprekers: Robert van den Hoed (NKL Nederland) | Rob Cillessen en Paul Broos (ElaadNL), Johnny Nijenhuis (Nijenhuis Truck Solutions) en Robert Daems (ABB E-Mobility)

Ga terug