Taal
Bel ons voor info 0294 - 74 50 70

UX300e Electric is 100% elektrisch


Lexus is een automerk dat groot geworden is met de elektrificatie van zijn modellen. Nu gaat het Japanse luxemerk een stap verder en presenteert het zijn eerste volledig elektrische auto. Deze Lexus UX 300e Electric is een compacte premium crossover die het midden houdt tussen een sportieve hatchback en stoere SUV.


Lexus heeft al jarenlang een breed aanbod aan geëlektrificeerde modellen. Auto’s met hybride-aandrijving die altijd bestaan uit een efficiënte benzinemotor en krachtige elektromotor, gekoppeld aan een automatische transmissie. Laden is niet nodig, want dat doet de auto zelf, bijvoorbeeld tijdens het remmen waarbij de energie die vrijkomt opgeslagen wordt in het batterijpakket voor later gebruik tijdens acceleratie

Actieradius: ruim 300 km

Ook al rijden hybridemodellen deels elektrisch, helemaal elektrisch is dat niet. De nieuwe Lexus UX 300e Electric kan dat wel: 100% elektrisch rijden. Het is het eerste batterij-elektrische model van de fabrikant die deel uitmaakt van de Japanse autoreus Toyota. De batterij betreft een lithium-ion accu met een capaciteit van 54,3 kWh. Hiermee heeft de onderscheidend gelijnde urban SUV een actieradius van ruim 300 kilometer (WLTP).

Voldoende voor gemiddeld woon-werkverkeer

Volgens Lexus is de actieradius van zijn UX 300e Electric voldoende voor het gemiddelde woon-werkverkeer. De crossover is uitgerust met een elektromotor met 150 kW/204 pk. Het systeemkoppel bedraagt 300 Nm. Dat staat direct paraat en zorgt ervoor dat de Lexus UX 300e Electric in 7,5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur accelereert.

Snelladen

De Lexus UX300e kan worden opgeladen met wissel- (AC) en gelijkstroom (DC). Hiervoor heeft de auto een DC CHAdeMO snellaadaansluiting linksachter. Rechtsachter is er een AC Type 2 aansluiting aanwezig. Standaard worden er twee laadkabels geleverd:

  • Een Mode-2 laadkabel waarmee op 230V/10A tot 2,3 kW opgeladen kan worden via een regulier stopcontact.
  • Een Mode-3 laadkabel van 230V/32A waarmee tot 6,6 kW opgeladen kan worden via thuis- en publieke laadpunten op wisselspanning (AC).

Voor snelladen (DC) is geen kabel nodig omdat deze integraal onderdeel uitmaakt van de snellaadpunten in kwestie.

Hoe lager, hoe beter

Het nieuwe voertuigplatform waarop de elektrische UX 300e Electric staat, heeft een laag zwaartepunt. En autoliefhebbers weten wat dit betekent: hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de wegligging. Door speciale technologie – die Lexus Acceleration Pitch Control noemt – ervaart de bestuurder bovendien een vloeiende, lineaire acceleratie. En door het batterijpakket in de wagenvloer en elektromotor laag in de motorruimte te plaatsen, is het weggedrag extra dynamisch, aldus Lexus.

Betere stabiliteit in bochten

De Lexus UX 300e Electric is onderscheidend vormgegeven. Vooral de achterlichten vallen op. Die vormen feitelijk één achterlicht met 120 ledlampjes dat zich over de volle breedte van de achterzijde uitstrekt. In het midden is de lichtstrook slechts drie millimeter dik of beter gezegd, dun. De lichtunits zijn dusdanig vormgegeven dat ze de wisseling van luchtdruk in bochten vermindert met als resultaat een betere stabiliteit in bochten.

Speciale stiltekamer

Een elektrische auto is van nature stil, maar Lexus noemt zijn UX 300e Electric zelfs de stilste SUV in zijn klasse. Door extra isolatiemateriaal toe te passen, worden vrijwel alle geluiden van buitenaf onderdrukt, zegt Lexus. Een voorbeeld is de speciale afdichting van het batterijpakket en het gebruik van akoestisch glas dat windgeruis letterlijk buiten de deur houdt. Voordat de Lexus UX 300e Electric de fabriekspoort verlaat, wordt elk exemplaar door speciale ambachtslieden (‘takumi’) in een speciale stiltekamer op stilte getest. Voldoet hij niet, dan gaat de auto terug naar de productielijn.

Standaard: Lexus Safety System+

Behalve op het gebied van elektrificatie heeft Lexus ook een naam hoog te houden wat betreft actieve veiligheid. De Lexus UX 300e Electric is uitgerust met de tweede generatie van het Lexus Safety System+, een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen. Inbegrepen zijn All-Speed Dynamic Radar Cruise Control, Pre-Collision System met voetgangersherkenning, Lane Tracing Assist met Lane Departure Alert en Steering Assist. Ook Road Sign Assist (verkeersbordherkenning) en Automatic High Beam zijn inbegrepen.

Lexus Red Carpet Treatment

De prijzen van de nieuwe Lexus UX 300e Electric beginnen bij € 49.990,-. Dat is inclusief een haal- en brengservice bij onderhoud. Een service die Lexus het Red Carpet Treatment noemt en er ook voor zorgt dat het ex- en interieur van de auto gereinigd zijn zodra de klant zijn auto ophaalt.

Bron: Louwman & Parqui

Ga terug