“Zuinig omgaan met de beschikbare energie is altijd een goed idee. Ongeacht welke energiebron je gebruikt.”
Exposant in the spotlight: Volvo
“De kernwaarden van Volvo Trucks zijn kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu. Je kunt wel stellen dat we pioniers zijn,” vertelt Jan Schouten. “Zorg voor het milieu is al sinds de jaren zeventig een van onze kernwaarden. Sinds die tijd hebben we de uitstoot van verontreinigende stoffen in de lucht bij nieuwe Volvo-trucks met 90% verminderd en het brandstofverbruik en de impact op het milieu met 40% verlaagd. We geloven in een duurzame toekomst voor de transportindustrie. En onze trucks, services en activiteiten blijven hierin de weg leiden.”
Als eerste OEM van trucks is Volvo in 2019 gestart met de serieproductie van elektrische trucks. Het bedrijf begon met de bakwagens die in en rond de stad rijden, dank aan distributiebakwagens, vuilniswagens en lichte bouwvoertuigen. “In 2022 is de serieproductie van de zware range trucks gestart en kunnen we bijna elke uitvoering leveren in een elektrische variant. Bakwagens, trekkers, configuraties van twee tot vier assen, alle cabinevarianten en geschikt voor gewichten tot 50 ton in Nederland. Hiermee hebben we veel ervaring opgebouwd, die trucks hebben in een jaar tijd alleen in Nederland al meer dan 5.000.000 km gereden. Ook is elke Volvo Trucks Dealer in Nederland uitgerust met de kennis en gereedschappen om veilig aan elektrische truck te mogen en kunnen werken.”
Wat zijn volgens jullie belangrijke aandachtspunten in de mobiliteitstransitie die de branche niet uit het oog mag verliezen?
“Een groot deel van onze en de Europese ambities om onze klimaatimpact te verminderen, zal gerealiseerd worden met elektrische trucks. Hiervoor zijn er wel investeringen in de laadinfrastructuur nodig. Iedereen weet inmiddels dat het net in Nederland zwaar belast wordt. Hiervoor is dus dringend uitbreiding nodig, maar we moeten ook beter en slimmer met de beschikbare energie omgaan. Samenwerking is hierin cruciaal. Daarnaast moeten we vooral nu stappen zetten en doen wat er nu al kan. Dus naast elektrisch ook slim gebruik maken van alternatieve brandstoffen zoals Bio-LNG om op korte termijn de CO2-doelen te realiseren. Vaak willen we wachten op de perfecte oplossing, maar veel belangrijker is nu al doen wat er vandaag al kan. Natuurlijk gaan de ontwikkelingen door en worden trucks steeds efficiënter en zal de actieradius van elektrische trucks nog verder toe gaan nemen. Maar met de huidige leverbare techniek kan er al meer dan veel mensen denken. Zeker als je slim om weet te gaan met kort tussentijds bijladen. Ook waterstof zal over een aantal jaren een rol gaan spelen, met name in transporten over wat langere afstand. Maar die techniek is nog volop in ontwikkeling, zowel vanuit de voertuigkant als vanuit de beschikbaarheid van groen waterstof en de infrastructuur.”
Waar zullen jullie als organisatie in 2024 sterk op inzetten?
“Met name op een verdere groei van het aantal elektrische trucks op de weg. De netcongestie zal zeker een factor zijn, dus daarin proberen we ook samen met partijen op dat gebied naar slimme oplossingen te zoeken. Verder zullen er weer stappen gezet om de efficiëntie en dus het verbruik van onze trucks verder te verlangen, voor verbrandingsmotoren betekent dit een lagere CO2-uitstoot en voor elektrische trucks een toename van de actieradius. Dus.”
Wat heeft jullie doen besluiten om deel te nemen als exposant van ZEIEM?
“We hebben al diverse keren deelgenomen aan Ecomobiel. De positieve ervaring van de 2023-editie heeft ons doen besluiten ook in 2024 aanwezig te zijn.
Wat is je bijgebleven van de deelname van jouw organisatie aan de vorige editie van onze beurs?
“Een van de redenen is de connectie met een aantal bouwgerelateerde vakbeurzen die er tegelijkertijd zijn. Want met name in de bouwsector is er op dit moment een enorme druk op het werken met zero emissie-materiaal.”