Babboe Pro showt cargo-bakfietsen op ZE|EM
Babboe is een ‘household name’ in de consumentenmarkt. Het bedrijf maakt sinds 3 jaar ook bakfietsen voor goederenvervoer. Om een stevige positie te verwerven in die internationale groeimark professionaliseert het snel door. De ontwikkelactiviteiten werden ondergebracht in een aparte organisatie. Begin dit jaar lanceerde het bovendien een nieuwe merknaam voor dit segment: Babboe Pro.
De bakfietsen van Babboe zijn al 14 jaar niet meer weg te denken in het Nederlandse straatbeeld. Ze zijn geliefd als vervoersmiddel voor kinderen - de naam Babboe is niet voor niets Maleis voor kindermeisje. Inmiddels opereert het bedrijf ook succesvol in een aantal andere Europese landen. Bovendien is het al een tijdje actief op de zakelijke markt, en die biedt volgens salesmanager Wim Leder enorme mogelijkheden voor toekomstige groei.
Stedelijke omgeving
‘Onze eerste bakfiets voor distributie ontwikkelden we naar aanleiding van een vraag van Post NL. Ze waren op zoek naar een nieuw voertuig voor de levering van pakketten. Die stroom neemt hand over hand toe. Met name in de stedelijke omgeving, waar het druk is en de parkeerruimte beperkt, levert dat meer en meer problemen op. Bovendien wil PostNL zijn CO2-footprint verminderen. Voor veel andere bedrijven in de transport- en distributie gelden gelijksoortige motieven om te zoeken naar alternatieven voor hun dieselauto’s en -busjes. Onze cargo-bakfietsen, kunnen daarbij een goede optie zijn.’
Focus en zichtbaarheid
De opkomst van uitstootvrije distributievoertuigen is niet alleen het gevolg van de vraag uit de markt, maar ook van het beleid van overheden. Zo stellen steeds meer grote steden als maar strengere emissie-eisen voor de binnenstad, ook specifiek ten aanzien van ‘last mile distribution’. Dat leidt tot de opkomst van vele nieuwe elektrische voertuigen in allerhande soorten en maten.
Leder: ‘Babboe wil een belangrijke speler worden in het segment zonder kenteken. Dan moeten we verder professionaliseren; focus creëren en zichtbaar zijn. Die inzet heeft geleid tot veranderingen binnen onze organisatie. De ontwikkelactiviteiten zijn ondergebracht in een dedicated team. Vanaf dit jaar verkopen we onze zakelijke producten onder de naam Babboe Pro. Wat blijft is ons model van online-sales en service aan huis. Dat blijkt ook in de zakelijke markt goed te werken.’
Trots
Babboe biedt inmiddels 3 modellen voor goederenvervoer aan. Die hebben allen hun eigen functionaliteit en capaciteit. Achter de schermen werkt het bedrijf hard aan de verbreding van dit aanbod. ‘Een van de zaken waarop we daarbij inzetten is het bieden van een volwaardig alternatief voor de bestelauto’, aldus Leder. ‘Die zitten gemiddeld maar voor een derde vol. Vanuit dat perspectief kan een bakfiets, als die maar voldoende laadvolume heeft, de concurrentie aan in binnenstedelijke omgevingen. Dat is dus een van de zaken waar onze ontwikkelafdeling zich op focust. Onze grootste bakfiets van dit moment is de TrikeXL. Hij heeft een inhoud van 900 liter, is natuurlijk veel goedkoper dan een auto en mag door iedereen worden bestuurd. Die nemen we natuurlijk mee naar Zero Emission | Ecomobiel.’