Expert: 100% Emissievrij uitleveren
Een ambitie met uitdagingen

Volledig emissie vrij uitleveren in de Last Mile Delivery, dit is een ambitie die IKEA hoog op de agenda heeft om waar te maken. Een ambitie die vele uitdagingen met zich meebrengt.
“Wie IKEA wat beter kent, kent ons als doeners,” vertelt Gregor van Betuw, Customer Fulfillment Project Implementation Manager Zero Emission. “De quote niet lullen, maar poetsen is dan ook een welbekende in met name de Barendrechtse store. Vanuit deze positie zijn we gestart met emissie vrije uitleveringen eind 2021. In die tijd was de keuze uit voertuigen enorm beperkt en was het voor het eerst dat IKEA een stap in deze wereld zette. De eerste 35 voertuigen werden in deze periode aangeschaft bestaande uit Opel Movano's, SAIC Maxus en MAN eTGE's. Al snel leerde we dat theoretische WLTP en actuele kilometers rijbereik enorm van elkaar verschilden, maar ook praktische zaken als laadpunten die per voertuig van elkaar verschillen (en je dus ook afhankelijk bent van de lengte van je laadkabels of de precieze locatie van de laadpaal).”
Gregor van Betuw
Learning by doing
“Na deze eerste ervaringen hebben we een stap teruggenomen om naar de tekentafel te gaan. Wat zoeken we precies in een voertuig? Welke afstanden rijden we per route, of per dag? Hoeveel kilo aan orders willen we per keer bezorgen? Allemaal vraagstukken die met ICE-voertuigen minder relevant zijn. Na een grondige analyse zijn we tot een wensenlijst gekomen van voertuig benodigdheden en met deze wensen zijn we de markt ingestapt opzoek naar het perfecte voertuig. Helaas, zelfs met de enorme ontwikkeling die heeft plaatsgevonden tussen 2021 en 2024, zijn onze gewenste specificaties (welke passen bij onze business) nog niet beschikbaar.”
“Dat dit voertuig nog niet beschikbaar was, betekende niet dat we stil bleven zitten. Door te weten wat we wél willen, hebben we ook helder waarop we compenseren bij een voertuigkeus die niet (volledig) voldoet aan onze wensen. Op deze wijze creëer je de vraag of we het ontbrekende deel van de wensenlijst kunnen en/of willen ondervangen op een andere manier. Voorbeeld: wellicht is de accuradius voor een route wel geschikt, maar niet om een volledige dag uit te rijden. Om dit te compenseren zal of uitgeweken moeten worden naar een publiek laadpunt, of we zullen tussentijdse laadmomenten bij onze uitleverpunten moeten installeren. Wat betekent dit voor onze stroomcapaciteit? Welke investeringen moeten we dan maken?”
Financials
“Vanzelfsprekend hangt aan alles een prijskaartje. Een prijskaartje van onze ambitie welke we niet door willen berekenen aan onze klanten aan de ene kant, maar daartegenover moet ook het financiële plaatje duurzaam zijn voor onze business van een andere kant. We voegen aan de ene kant extra kosten toe (duurdere voertuigen, vaker publiek laden), dus moet er ook gekeken worden waar we kansen zien om te besparen. Moeten we in elk gebied in Nederland 5x per week leveren of kan dit in sommige delen van het land ook naar 3x per week? Kunnen we bepaalde type orders/uitlevergebieden met elkaar bundelen?”
Changemanagement
“Het blijft cliché, maar zero emission ambities zijn nou eenmaal projecten met vele meningen. De een vindt het fantastisch, de ander ziet niet direct de noodzaak en deze meningen verschillen van elkaar op alle niveaus. Voor IKEA staat dit onderwerp hoog op de agenda dus des te belangrijker om alle stakeholders nauw te betrekken in zowel de voorbereiding als tijdens (of na) de uitrol. Door deze betrokkenheid kan weerstand worden weggenomen en duidelijkheid worden verschaft om te voorkomen dat deze onduidelijkheden worden ingevuld door persoonlijke aannames. Daarbij moeten we niet vergeten dat 'Nee' ook een antwoord is. (Is er zicht op een bakwagen die binnenkort (2022) op de markt komt die voldoet aan 1000KG laadvermogen incl laadklep & bak in combinatie met >250KM daadwerkelijke range en 120kWh dc-oplaadsnelheid?).”
Waar staan we nu?
“Met alle bovenstaande leermomenten in onze broekzak rijden we op dit moment (November 2024) 45% van onze orders emissie vrij uit. Electrische levering is op een haar na onze nieuwe standaard, maar ook hierin zien we nog grote verschillen per regio. Dit is de volgende uitdaging die op ons pad ligt. Zo rijden we (November 2024) 75% van onze orders emissie vrij uit in de provincie Noord-Holland en 'slechts' 16% in Noord-Brabant. Gelukkig is de ontwikkelsnelheid op EV-gebied niet stilgevallen en zien we de nieuwe voertuigen die op de markt komen steeds dichter bij onze wensenlijst kruipen. Onze grootste uitdagingen voor dit moment liggen nog met name op het gebied van laadvermogen (meubels blijven zware orders) en hopen dan ook ten zeerste dat onze overheid vaart zet achter de B-rijbewijs ontwikkelingen. “
“Onze IKEA ambitie blijft in ieder geval staan om alle orders in de Last Mile zo snel mogelijk emissie vrij uit te kunnen rijden, waarbij we mikken op eind 2025. Wel wordt deze ambitie, gezien de maatschappelijke ontwikkelingen die achterblijven( vb netcongestie, B-rijbewijs aanpassing) behoorlijk uitgedaagd. Echter elke stap die we wél kunnen zetten, is er weer eentje dichter bij ons doel.”