Noorse houtvervoerder koopt zero-emissie vrachtschip
Viken AT een van de eersten

De grootste aanbieder van logistiek voor Noors hout, Viken AT, zal als een van de eersten een emissievrij vrachtschip afnemen, Het eveneens Noorse SKARV Shipping Solutions gaat het bouwen. De coaster wordt aangedreven door een hybride motor op elektriciteit en ammonia.
Het wordt het eerste vrachtschip van de scheepsbouwer dat meteen al op ammonia-aandrijving gebouwd wordt van SKARV, en speciaal gebouwd om hout mee te vervoeren. Viken AT is een zelfstandig logistiek bedrijf, opgericht door twee bosbouwbedrijven, Viken Skog en AT Skog, samen goed voor 40 procent van de houtproductie in Noorwegen. Het bedrijf verscheept jaarlijks 1 miljoen ton hout, voornamelijk naar Scandinavische landen en Europa. Een deel daarvan zal vanaf 2027 met het zero-emissie vrachtschip vervoerd kunnen worden, want tot dan is het wachten op de oplevering.
Ammonia, in water opgeloste ammoniak wordt wereldwijd onderzocht op zijn geschiktheid als brandstof. Verschillende (vracht-) automakers experimenteren ermee en verschillende bouwers van zware machines en scheepsmotoren. Het voordeel van ammonia is dat bij de verbranding geen CO2 vrijkomt. Een nadeel is de kostprijs bij verbranding, iets dat bij schepen kan worden tegengegaan door langzamer het varen. Dat is ook de bedoeling bij het vrachtschip voor Viken AT: het zal aanmerkelijk rustiger varen dan schepen met dieselmotoren maar kan dan rustig op één tank in 14 dagen op en neer naar Europa varen. In de havens kan de accu van de hybride motor worden opgeladen met elektriciteit.
In het persbericht van SKARV wordt omfloerst ingegaan op de gevaren die aan ammonia als brandstof verbonden zijn. Die moeten door een goed design en flinke training van de bemanningsleden binnen de perken gehouden kunnen worden. Door (deels) af te stappen van dieselaangedreven motoren gaat de LCA van het door Viken AT afgeleverde hout nog verder naar beneden.
Bron: houtwereld.nl