Porsche gaat met Taycan elektrisch tijdperk in
Porsche gaat met de Taycan het elektrisch tijdperk in. 6 miljard euro aan investeringen, 1.200 nieuwe medewerkers alleen al voor de Taycan. ‘We verwachten dat meer dan 50 procent van de geleverde Porsche-modellen in 2025 elektrisch zal zijn,’ zegt Lutz Meschke, vicevoorzitter van de raad van bestuur en chief financial officer van Porsche. Dat betekent aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling en infrastructuur, maar ook in de opleiding van werknemers. Niettemin blijft het strategische doel van een bedrijfsrendement op verkopen van ten minste 15 procent bestaan.
De nieuwe Taycan wordt straks gebouwd in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. De introductie van de Taycan creëert daar 1.200 nieuwe banen, waarmee het een van de grootste jobmotoren is in de geschiedenis van Porsche. Met dit model neemt het merk afscheid van de traditionele lopende band. Met de zogenaamde Flexi-lijn is Porsche de eerste autofabrikant die gebruikmaakt van onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Daarmee worden de voordelen van het traditionele productieproces gecombineerd met de flexibiliteit van veelzijdige montage.
Verder maakt Porsche het zo mogelijk om het aantal werkcycli met dezelfde hoeveelheid ruimte te verhogen. In navolging van het concept van ‘smart, green, lean’, streeft Porsche ook naar een grondstofvriendelijke productie. Het Taycan-productieproces is CO2-neutraal, met het doel om in de toekomst een fabriek zonder milieu-impact te realiseren.
Voor het vergroten van kennis van medewerkers wordt een nieuw trainingscentrum in Zuffenhausen geopend.