UMS presenteert nieuwste elektrische personenbus
Urban Mobility Systems opereert onder de radar van het grote publiek. Toch rijden de elektrische busjes van de OEM al in een flink aantal door steden in Nederland en de rest van de wereld. Die zijn allemaal uitgerust met veiligheidstechnologie van Bender. Dat geldt dan ook voor de UMS Vision die tijdens Zero Emission | Ecomobiel voor het eerst voor het grote publiek te zien is.
Lars Kool richtte Urban Mobility Systems op in 2016. Hij kon zich veelal niet vinden in het technologisch ontwerp van fabrikanten van elektrische voertuigen en hun marktbenadering. Daarmee zag hij kansen voor een onderneming die het anders deed, zeker in het segment van kleine personenbussen en vrachtwagens voor binnenstedelijk gebruik.
‘Het leeuwendeel van de huidige elektrische busjes zijn in feite niets meer dan omgebouwde bestaande modellen’, stelt Kool. ‘Dan werk je aan tijdelijke oplossingen en heb je het niet begrepen. Wil je een volwaardig alternatief voor fossiel bieden, zowel vanuit het oogpunt van kosten als functionaliteit, dan moet je zo’n wagen vanaf de grond af aan opnieuw opbouwen. Om een optimale combinatie van range en laadcapaciteit te bewerkstelligen is het creëren van een lichtgewicht voertuig daarbij key.’
Composiet
Bij Urban Mobility Systems werken inmiddels een kleine 43 mensen in de ontwikkeling en productie. Het bedrijf groeit momenteel snel door. Dat is volgens Kool mede het gevolg van het succes van de eerste modellen die beiden in een batterij- en waterstof-elektrische versie verkrijgbaar zijn.
‘De UMS Mission is een personenbus die plek biedt aan 16+1 personen en is volledig uit composiet opgebouwd. Het gewicht is slechts 2.800 kilogram, het maximale bereik 400 kilometer. De Zolution komt tot stand in samenwerking met Nissan. De cabine is die van de Nissan eNV200, de trailer is goed voor een laadcapaciteit van 18 kuub. Hij weegt 2.300 kilogram en heeft een range van 150 kilometer. Inmiddels rijden er in totaal zo’n 35 van onze bussen op de weg, in Nederland, Zweden, Canada, Dubai, noem maar op. Daarmee bewijzen we onze technologie dagelijks. Daarnaast leveren we ook laadinfrastructuur en elektrificeren andere voertuigen zoals kranen en een dakar race truck.
Isolation watchdog
Vraag Kool naar zijn ambitie en hij laat daar geen misverstand over bestaan. Hij wil een globale speler worden in zijn markten, maar daarbij wel de touwtjes in handen houden. Alle technologische ontwikkelingen moeten daarom bijdragen aan rendabiliteit en opschaalbaar zijn in de manufacturing. Twee andere pijlers onder zijn onderneming zijn de absolute keuze voor kwaliteit en veiligheid.
‘Al onze producten voldoen aan de hoogste eisen uit de automotive. Op het vlak van veiligheid kiezen we daarbij expliciet voor het gebruik van de isolation watchdog van Bender. Zij zetten de standaard in de markt op het gebied van shutdown bij overbelasting. Met onze stands op Zero Emission | Ecomobiel zijn we dit jaar dan ook buren. Wij willen bovendien, door hard door te werken in deze onzekere tijden, dan ons nieuwste kindje tentoonstellen: de UMS Vision. Dit is een kleine versie van de Mission, goed voor 8 passagiers en een bestuurder, en uiteraard ook uitgerust met de technologie van Bender.’